BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Egzamin gimnazjalny 2007
Kolejne lata cyklu: 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: kwiecień 2007 – czerwiec 2007
Badacz: Teresa Chrostowska, Bożenna Kałuża, Alicja Kwiecień, Grażyna Miłkowska, Tadeusz Mosiek, Cecylia Słowińska
Abstrakt:

Cele badania: zaprezentowanie organizacji i przebiegu egzaminu gimnazjalnego, w tym charakterystyka narzędzi egzaminacyjnych; prezentacja danych statystycznych dotyczących egzaminu (w tym wyników uczniów i szkół, z uwzględnieniem opanowania sprawdzanych umiejętności); przedstawienie wniosków z przeprowadzonego egzaminu. Powszechny i obowiązkowy egzamin gimnazjalny, jako część zewnętrznego systemu oceniania, składa się z dwóch części (humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej) i ma na celu m.in. sprawdzenie opanowania umiejętności i wiadomości określonych w standardach wymagań egzaminacyjnych, wpływanie na proces nauczania – uczenia się poprzez dostarczenie informacji zwrotnej na temat jakości kształcenia, dostarczenie zobiektywizowanej, porównywalnej informacji o osiągnięciach szkolnych uczniów gimnazjów (wykorzystywanej np. podczas rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych). Do egzaminu 23 i 24 kwietnia 2007 r. przystąpiło prawie 517,5 tys. uczniów w ok. 7 tys. szkół. Arkusze egzaminacyjne z części humanistycznej (zawierające 20 zadań wielokrotnego wyboru oraz sześć zadań wymagających samodzielnego sformułowania odpowiedzi) i części matematyczno-przyrodniczej (25 zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru i dziewięć zadań wymagających samodzielnej odpowiedzi) zostały sprawdzone i ocenione na przełomie kwietnia i maja przez egzaminatorów Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych. Szczegółowe wyniki egzaminu przesłano do szkół przed zakończeniem roku szkolnego. Sprawozdanie z egzaminu zostało opracowane przez CKE i upublicznione w czerwcu 2007 r. W celu bardziej miarodajnego porównania wyników całej populacji zdających spośród różnych skal znormalizowanych, wykorzystanych w pomiarze dydaktycznym, badacze wybrali dziewięciostopniową skalę staninową. Średni wynik w części humanistycznej: 31,48 punktu. W części humanistycznej najłatwiejsze dla uczniów okazało się wyszukanie informacji w podanym tekście. Najtrudniejsze natomiast było posługiwanie się pojęciami z poetyki. Znaczną trudność sprawiało też wskazanie kontekstu historycznego oraz napisanie rozprawki, szczególnie w zakresie uzasadniania postawionej tezy oraz budowania wypowiedzi poprawnej pod względem językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym. Średni wynik w części matematyczno-przyrodniczej: 25,31 punktu.  W części matematyczno-przyrodniczej wielu uczniów potrafiło poprawnie wyszukać i odczytać informacje przedstawione na wykresie. Najtrudniejsze okazało się zrozumienie przedstawionej w zadaniu sytuacji problemowej związanej z obliczeniem objętości graniastosłupa prostego o podstawie trapezu równoramiennego. Znaczną trudność w tym zadaniu sprawiło obliczenie liczby na podstawie danego jej procentu.

Deskryptory TESE: przejście z gimnazjum do liceum/technikum, ewaluacja, egzamin, postępy w nauce, egzamin końcowy, egzamin pisemny, test standaryzowany, jakość kształcenia, jakość nauczania
TESE descriptors: transition from lower to upper secondary education, evaluation, examination, study progress, final examination, written examination, standardised test, quality of education, teaching quality
Publikacje:
  • Chrostowska, T. i in. (oprac.). (2007). Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2007 : Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego 2007. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/index.php/egzamin-gimnazjalny-left/informacje-o-wynikach
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"