Obserwuj
Tytuł badania: |
Egzamin gimnazjalny 2007 |
Kolejne lata cyklu: |
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2007 – czerwiec 2007 |
Badacz: |
Teresa Chrostowska, Bożenna Kałuża, Alicja Kwiecień, Grażyna Miłkowska, Tadeusz Mosiek, Cecylia Słowińska |
Abstrakt: |
Cele badania: zaprezentowanie organizacji i przebiegu egzaminu gimnazjalnego, w tym charakterystyka narzędzi egzaminacyjnych; prezentacja danych statystycznych dotyczących egzaminu (w tym wyników uczniów i szkół, z uwzględnieniem opanowania sprawdzanych umiejętności); przedstawienie wniosków z przeprowadzonego egzaminu. Powszechny i obowiązkowy egzamin gimnazjalny, jako część zewnętrznego systemu oceniania, składa się z dwóch części (humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej) i ma na celu m.in. sprawdzenie opanowania umiejętności i wiadomości określonych w standardach wymagań egzaminacyjnych, wpływanie na proces nauczania – uczenia się poprzez dostarczenie informacji zwrotnej na temat jakości kształcenia, dostarczenie zobiektywizowanej, porównywalnej informacji o osiągnięciach szkolnych uczniów gimnazjów (wykorzystywanej np. podczas rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych). Do egzaminu 23 i 24 kwietnia 2007 r. przystąpiło prawie 517,5 tys. uczniów w ok. 7 tys. szkół. Arkusze egzaminacyjne z części humanistycznej (zawierające 20 zadań wielokrotnego wyboru oraz sześć zadań wymagających samodzielnego sformułowania odpowiedzi) i części matematyczno-przyrodniczej (25 zadań zamkniętych wielokrotnego wyboru i dziewięć zadań wymagających samodzielnej odpowiedzi) zostały sprawdzone i ocenione na przełomie kwietnia i maja przez egzaminatorów Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych. Szczegółowe wyniki egzaminu przesłano do szkół przed zakończeniem roku szkolnego. Sprawozdanie z egzaminu zostało opracowane przez CKE i upublicznione w czerwcu 2007 r. W celu bardziej miarodajnego porównania wyników całej populacji zdających spośród różnych skal znormalizowanych, wykorzystanych w pomiarze dydaktycznym, badacze wybrali dziewięciostopniową skalę staninową. Średni wynik w części humanistycznej: 31,48 punktu. W części humanistycznej najłatwiejsze dla uczniów okazało się wyszukanie informacji w podanym tekście. Najtrudniejsze natomiast było posługiwanie się pojęciami z poetyki. Znaczną trudność sprawiało też wskazanie kontekstu historycznego oraz napisanie rozprawki, szczególnie w zakresie uzasadniania postawionej tezy oraz budowania wypowiedzi poprawnej pod względem językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym. Średni wynik w części matematyczno-przyrodniczej: 25,31 punktu. W części matematyczno-przyrodniczej wielu uczniów potrafiło poprawnie wyszukać i odczytać informacje przedstawione na wykresie. Najtrudniejsze okazało się zrozumienie przedstawionej w zadaniu sytuacji problemowej związanej z obliczeniem objętości graniastosłupa prostego o podstawie trapezu równoramiennego. Znaczną trudność w tym zadaniu sprawiło obliczenie liczby na podstawie danego jej procentu. |
Deskryptory TESE: |
przejście z gimnazjum do liceum/technikum, ewaluacja, egzamin, postępy w nauce, egzamin końcowy, egzamin pisemny, test standaryzowany, jakość kształcenia, jakość nauczania |
TESE descriptors: |
transition from lower to upper secondary education, evaluation, examination, study progress, final examination, written examination, standardised test, quality of education, teaching quality |
Publikacje: |
- Chrostowska, T. i in. (oprac.). (2007). Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2007 : Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego 2007. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/index.php/egzamin-gimnazjalny-left/informacje-o-wynikach
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.