BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O redukcji napięcia emocjonalnego wywołanego porażką. Fenomen "towarzyszy niedoli"
Instytucja:
Data: 1991
Badacz: Rafał Krzysztof Ohme
Abstrakt:

Przedmiotem badania był proces doświadczania negatywnych emocji w sytuacjach społecznych. Celem badania była weryfikacja hipotezy zakładającej, że racjonalizacja informacji o porażce w grupie trzyosobowej (eksperymentalna) jest mniejsza niż w przypadku osób indywidualnych (grupa kontrolna). Badaniem objęto 131 studentów ze szkół wyższych w Lublinie (pierwsze lata studiów), w tym 56 mężczyzn i 75 kobiet. Grupa eksperymentalna liczyła 45 osób, kontrolna też 45 osób, a standardowa – 41 (w grupie standardowej badanie przeprowadzono według schematu grupy kontrolnej, ale bez wywoływania negatywnych emocji). Wyniki badania potwierdziły, że obecność innych osób redukuje napięcie w sytuacji napięciotwórczej. Wynika to z przyjemności ukojenia wywołanej samym faktem afiliacji, możliwości wyartykułowania przeżywanych emocji, odwrócenia uwagi skoncentrowanej na sobie, rozproszenia odpowiedzialności. Wspólne działanie i podobieństwo, jak wykazały badania amerykańskie przed laty, sprzyjają lubieniu się nawzajem, także w doświadczaniu negatywnych – ale podobnych – stanów emocjonalnych. Ponadto pozycja grupowa podlega subiektywizacji. W ramach eksperymentu wytworzono w grupie kontrolnej standard „bycia przegranym” – skoro badana osoba nie widziała kontrastu pomiędzy sobą a resztą, nie przeżywała porażki aż tak głęboko.

Deskryptory TESE: niepowodzenie szkolne, niekorzystne położenie, niedostateczne osiągnięcia w nauce, psychologia, relacje interpersonalne, rozwiązywanie problemów, postawa, osobowość
TESE descriptors: school failure, disadvantaged background, re-assessment, psychology, interpersonal relations, problem solving, attitude, personality
Publikacje:
  • Ohme, R.K. (1993). O redukcji napięcia emocjonalnego wywołanego porażką. Fenomen "towarzyszy niedoli". Przegląd Psychologiczny, 3, 293-303.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"