Obserwuj
Tytuł badania: |
Analityczna i holistyczna metoda oceny zadania rozszerzonej odpowiedzi na przykładzie egzaminu maturalnego z historii i wiedzy o społeczeństwie |
Instytucja: |
|
Data: |
2005 |
Badacz: |
Krzysztof Jurek |
Abstrakt: |
Celem badania było prześledzenie metody analitycznej i holistycznej, stosowanej przy ocenianiu zadań na poziomie rozszerzonym na egzaminie maturalnym z historii i wiedzy o społeczeństwie. Badacze dokonali rozróżnienia między metodą analityczną i holistyczną przy ocenianiu osiągnięć uczniów. Na egzaminie maturalnym w roku 2005 przyjęto metodę analityczną do oceny zadań rozszerzonej odpowiedzi z wiedzy o społeczeństwie, natomiast metodę holistyczną – dla testów z historii. Przeanalizowano konstrukcję oraz sposób oceny zadania rozszerzonej odpowiedzi z dwóch wymienionych przedmiotów. Szczegółowo omówiono dwa tematy – z historii: Scharakteryzuj przemiany, jakie dokonały się w społeczeństwie polskim od schyłku XIII do końca XV wieku; z wiedzy o społeczeństwie: Scharakteryzuj stosunek Polaków do mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce oraz czynniki, które na niego wpłynęły. Na podstawie ankiet wypełnianych przez egzaminatorów opisano ich stosunek do oceniania zadań rozszerzonej odpowiedzi. Wyniki badania nasuwają wnioski o koniecznym dalszym szkoleniu egzaminatorów w kryterialnym sprawdzaniu zadań rozszerzonej odpowiedzi (RO) oraz upowszechnieniu znajomości zasad oceniania zadań RO wśród uczniów i nauczycieli.
|
Deskryptory TESE: |
ocenianie, historia, egzamin, szkoła średnia, społeczeństwo, wychowanie obywatelskie, wychowanie społeczne |
TESE descriptors: |
marking, history, examination, secondary school, society, civics, community studies |
Publikacje: |
- Jurek, K. (2005). Analityczna i holistyczna metoda oceny zadania rozszerzonej odpowiedzi na przykładzie egzaminu maturalnego z historii i wiedzy o społeczeństwie. W: B. Niemierko i G. Szyling (red.), Holistyczne i analityczne metody diagnostyki edukacyjnej: perspektywy informatyczne egzaminów szkolnych (s. 334-341). Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.