BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analityczna i holistyczna metoda oceny zadania rozszerzonej odpowiedzi na przykładzie egzaminu maturalnego z historii i wiedzy o społeczeństwie
Instytucja:
Data: 2005
Badacz: Krzysztof Jurek
Abstrakt:

Celem badania było prześledzenie metody analitycznej i holistycznej, stosowanej przy ocenianiu zadań na poziomie rozszerzonym na egzaminie maturalnym z historii i wiedzy o społeczeństwie. Badacze dokonali rozróżnienia między metodą analityczną i holistyczną przy ocenianiu osiągnięć uczniów. Na egzaminie maturalnym w roku 2005 przyjęto metodę analityczną do oceny zadań rozszerzonej odpowiedzi z wiedzy o społeczeństwie, natomiast metodę holistyczną – dla testów z historii. Przeanalizowano konstrukcję oraz sposób oceny zadania rozszerzonej odpowiedzi z dwóch wymienionych przedmiotów. Szczegółowo omówiono dwa tematy – z historii: Scharakteryzuj przemiany, jakie dokonały się w społeczeństwie polskim od schyłku XIII do końca XV wieku; z wiedzy o społeczeństwie: Scharakteryzuj stosunek Polaków do mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce oraz czynniki, które na niego wpłynęły. Na podstawie ankiet wypełnianych przez egzaminatorów opisano ich stosunek do oceniania zadań rozszerzonej odpowiedzi. Wyniki badania nasuwają wnioski o koniecznym dalszym szkoleniu egzaminatorów w kryterialnym sprawdzaniu zadań rozszerzonej odpowiedzi (RO) oraz upowszechnieniu znajomości zasad oceniania zadań RO wśród uczniów i nauczycieli.
 

Deskryptory TESE: ocenianie, historia, egzamin, szkoła średnia, społeczeństwo, wychowanie obywatelskie, wychowanie społeczne
TESE descriptors: marking, history, examination, secondary school, society, civics, community studies
Publikacje:
  • Jurek, K. (2005). Analityczna i holistyczna metoda oceny zadania rozszerzonej odpowiedzi na przykładzie egzaminu maturalnego z historii i wiedzy o społeczeństwie. W: B. Niemierko i G. Szyling (red.), Holistyczne i analityczne metody diagnostyki edukacyjnej: perspektywy informatyczne egzaminów szkolnych (s. 334-341). Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"