BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Amerykański kwestionariusz do ewaluacji programu wczesnego zapobiegania problemom alkoholowym – projekt Northland
Instytucja:
Data: 1994
Badacz: Agnieszka Pisarska, Barbara Wolniewicz-Grzelak
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie kwestionariusza stosowanego w klasach siódmych w ewaluacji projektu Northland (projekt profilaktyczny realizowany w Minnesocie, finansowany przez Narodowy Instytut Badań nad Nadużywaniem Alkoholu i Alkoholizmem w Stanach Zjednoczonych) w warunkach polskich, w szczególności tego, czy uczniowie mają trudności w odpowiadaniu na pytania, jak długo trwa wypełnianie kwestionariusza, czy uzyskane odpowiedzi zapowiadają rzetelność i trafność narzędzia, na ile odpowiedzi polskich uczniów są inne od odpowiedzi uczniów amerykańskich. Kwestionariusz Northland zawierał 101 pytań zamkniętych, dotyczących 11 kategorii zmiennych, pogrupowanych w 23 zbiory; w polskiej wersji (tłum. A. Grzelak) wprowadzono zmiany polegające na zmianie pytań o używanie kokainy na dotyczące amfetaminy (ze względu na częstsze jej używanie w Polsce), wprowadzeniu dodatkowego pytania ogólnego o zażywanie innych środków, zmianie pytań związanych z wiekiem legalnego picia alkoholu (18 lat w Polsce, 21 w USA). Anonimowym badaniem objęto 157 uczniów w ośmiu klasach siódmych z trzech warszawskich szkół podstawowych (80 chłopców, 77 dziewcząt), w tym trzech, w których przeprowadzano program profilaktyczny dotyczący problemów alkoholowych Drugi Elementarz. Praca uczniów trwała 20-30 minut; z reguły nie mieli oni trudności w odpowiadaniu na pytania. W przypadku 19 pozycji zbyt często pojawiały się braki danych, co uznano za efekt wypełniania stosunkowo niewielu testów przez uczniów polskich; stwierdzono, że należy poszerzyć instrukcję i pełniej opisać niektóre skale. Przegląd rozkładów odpowiedzi wskazał, że na poziomie ogólnym nie było sprzeczności między odpowiedziami na pytania zbliżone treściowo. Zbiór pytań dotyczących udziału w szkolnych zajęciach profilaktycznych trafnie wyróżnił klasy uczestniczące w programie Drugi Elementarz. Wykazano podobieństwo pewnych wyników do wyników badania siódmoklasistów z województwa wrocławskiego przez A. Zielińskiego z 1994 roku. Przedstawiono szczegółowe zestawienie wyników badania kwestionariuszem Northland siódmoklasistów polskich i amerykańskich; odnotowano różnice: uczniowie polscy oceniali, że rodzice mniej będą się sprzeciwiać piciu alkoholu przez dzieci w okresie zbliżania się do pełnoletniości, uznali za znacznie trudniejsze namówienie na kupno starszego rodzeństwa lub wyniesienie alkoholu z domu, za znacznie łatwiejsze uważali znalezienie poza domem towarzystwa mającego alkohol; wśród młodzieży amerykańskiej było więcej abstynentów – ani razu nie piło 41% Amerykanów i 17% Polaków, nie paliło papierosów odpowiednio 60% i 45%. Stwierdzono, że warto kontynuować prace nad adaptacją kwestionariusza.

Author's Keywords: evaluation, adolescents, measurement instruments, drug prevention
Deskryptory TESE: narkomania, profilaktyka, edukacja zdrowotna, młodzież, ewaluacja
TESE descriptors: drug abuse, prevention, health education, youth, evaluation
Publikacje:
  • Wolniewicz-Grzelak, B. i Pisarska, A. (1995). Amerykański kwestionariusz do ewaluacji programu wczesnego zapobiegania problemom alkoholowym – projekt Northland. Alkoholizm i Narkomania, 2, 95-106.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"