BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ambiwalencja selekcji w szkole wyższej
Instytucja:
Data: 2000 – [2007]
Badacz: Kinga Bornowska, Jarosław Jendza, Piotr Zamojski
Abstrakt:

Przedmiotem badania była selekcja kandydatów na studia w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego (IPUG), w szczególności zaś świadomość studentów dotycząca funkcjonalnego aspektu tej selekcji. Przed rozpoczęciem części empirycznej badania, w latach 1990-2006 przeprowadzono kwerendę mającą na celu eksplorację sposobów funkcjonowania selekcji w dyskursie naukowym. Kwerendą objęto wszystkie numery periodyków: Rocznik Pedagogiczny, Kwartalnik Pedagogiczny, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, Pedagogika Szkoły Wyższej, EdukacjaForum Oświatowe oraz szereg publikacji zwartych. Stwierdzono, że funkcjonalny aspekt selekcji był w dyskursie naukowym marginalizowany na rzecz aspektu krytycznego, często występującego w izolacji. Badanie empiryczne przeprowadzono w dwóch etapach: analiza dokumentów dotyczących selekcji w IPUG, w tym dokumentów Wydziału Nauk Społecznych UG Sprawność nauczania w roku akademickim… z lat 2000-2005 oraz dokumentów Sprawozdanie roczne Rektora za rok… w zakresie, w jakim dotyczyły sprawności nauczania na całym Uniwersytecie Gdańskim z lat 2000-2005; sondaż diagnostyczny przy użyciu ankiety składającej się z czterech pytań z udziałem 242 studentów IPUG (24,2% ogółu uczących się w tym czasie w instytucie), w tym 73 studentów pierwszego roku trzyletnich, licencjackich studiów stacjonarnych; 41 studentów drugiego roku trzyletnich, licencjackich studiów stacjonarnych; 62 studentów piątego roku pięcioletnich, magisterskich studiów stacjonarnych; 66 studentów drugiego roku dwuletnich, zaocznych, magisterskich studiów uzupełniających. Analiza dokumentów dotyczących selekcji ujawniła, że niezależnie od przyjmowanej miary poziom odsiewu w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego był wyjątkowo niski – w roku akademickim 2002/2003 był trzykrotnie niższy od średniej dla całego UG, a w 2004/2005 był siedmiokrotnie niższy od średniej. W latach 2000-2005 średni poziom odsiewu w IPUG był czterokrotnie niższy od średniego poziomu odsiewu dla UG. Wyniki sondażu nie pozwoliły stwierdzić jednoznacznie, czy funkcjonalny aspekt selekcji był obecny w świadomości badanych studentów. Analiza treściowa pozwoliła stwierdzić, że w wypowiedziach studentów dominowała skłonność do logiki kredencjolizmu (nacisk na motywacyjny sens oceny niedostatecznej, ekonomizacja znaczenia ocen z egzaminów, odżegnanie się studentów od odpowiedzialności za budowanie prestiżu uczelni, którą traktowano jako usługodawcę). Analiza semantyczna wykazała, że 40% wypowiedzi studentów nawiązywało do funkcjonalnego sensu selekcji. Niezależnie od rodzaju analizy wypowiedzi wskazujące na funkcjonalny aspekt selekcji pojawiały się w przypadku pytania o ideologiczną deklarację (Co, twoim zdaniem, powinny sprawdzać egzaminy?). Można to było interpretować jako dowód, że funkcjonalizm nadal tworzył społecznie znaczącą strukturę argumentacyjną, czyli jest ideologią w rozumieniu S. Žižeka, lub też stanowi podstawę do ewidencji partykularyzmów zgodnie z twierdzeniem E. Laclau.

Deskryptory TESE: odpad szkolny, szkoła wyższa, uniwersytet, student, szkolnictwo wyższe, jakość kształcenia
TESE descriptors: dropout, higher education, universty, student, higher education, quality of education
Publikacje:
  • Bornowska, K., Jendza, J. i Zamojski, P. (2009). Ambiwalencja selekcji w szkole wyższej – raport z badań. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(9), 119-137.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"