Obserwuj
Tytuł badania: |
Co sądzą o nauce w gimnazjum uczniowie szkół wiejskich i małomiejskich? |
Instytucja: |
|
Data: |
2009 |
Badacz: |
Teresa Kutajczyk, Barbara Przychodzeń |
Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie opinii gimnazjalistów uczących się w szkołach wiejskich i małomiejskich na temat poziomu kształcenia, atmosfery pracy w szkole oraz oceny procesu nauczania. Badanie przeprowadzono na terenie województwa pomorskiego (powiaty rypiński i sępoleński). Główną metodą badawczą była ankieta, w której uczestniczyło 959 gimnazjalistów. Stwierdzenia w kwestionariuszu zawierały skalę Likerta. Wyniki badania pozwalają stwierdzić, że dla gimnazjalistów ważna jest rola nauczyciela. Nieco korzystniej lekcje gimnazjalne wypadły w opiniach uczniów szkół małomiejskich (do 20 tys. mieszkańców) niż szkół wiejskich. Za najsurowszych w ocenianiu uczniowie uznali nauczycieli języka polskiego (35% wskazań, w tym więcej gimnazjalistów z placówek wiejskich niż miejskich). 84% respondentów doceniało wagę egzaminu gimnazjalnego; co trzeci uczeń przygotowywał się do niego jednak tylko przez uczestnictwo w zajęciach szkolnych. Badaczki zasugerowały, by nauczyciele szkół zarówno wiejskich, jak i miejskich wykazali większe zainteresowanie uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych.
|
Deskryptory TESE: |
egzamin, ewaluacja wstępna, szkoła średnia, jakość kształcenia, ocena uczących się, relacja nauczyciel – uczeń, obszar wiejski |
TESE descriptors: |
examination, initial evaluation, secondary school, quality of education, evaluation of students, teacher-student relation, rural area |
Publikacje: |
- Kutajczyk, T. i Przychodzeń, B. (2009). Co sądzą o nauce w gimnazjum uczniowie szkół wiejskich i małomiejskich?. Pobrane z http://www.oke.gda.pl/plikiOKE/Opracowania_wynikow/2009-2010/2010_12_01_Opinie_o_nauce_i_o_egzaminie_gimnazjalnym.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.