Obserwuj
Tytuł badania: |
Czynniki skuteczności kształcenia ogólnego w gimnazjach wiejskich – materiał przeznaczony dla dyrektorów szkół |
Instytucja: |
|
Data: |
2008 |
Badacz: |
Irena Kulesz, Teresa Kutajczyk, Irena Łaguna, Barbara Przychodzeń |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie kierunku i siły zależności pomiędzy zmiennymi (uznanymi za uwarunkowania skuteczności uczenia się) i poziomem osiągnięć poznawczych uczniów kończących gimnazjum. Badacze skupili się na: związku pomiędzy poziomami osiągnięć uczniów po szkole podstawowej i po gimnazjum; kontekście kształcenia i jego wpływie na przyrost osiągnięć w czasie trzech lat nauki w gimnazjum; wpływie działań edukacyjnych w aspekcie poznawczym i emocjonalno-motywacyjnym na przyrost osiągnięć gimnazjalistów. Badanie przeprowadzono w 11 gimnazjach z pięciu gmin wiejskich znajdujących się na terenach powiatów: bytowskiego, kartuskiego i słupskiego. Jego uczestnikami byli uczniowie klas trzecich szkół gimnazjalnych, dyrektorzy szkół i wychowawcy klas. W ramach procedury badawczej przeanalizowano wyniki uczniów na egzaminie gimnazjalnym, wykorzystano Ankietę dla ucznia trzeciej klasy gimnazjum (74 pytania) oraz ankiety dla dyrekcji szkół i wychowawców klas. Dodatkowo zastosowano metodę wywiadów, przeprowadzonych ze wszystkimi dyrektorami szkół i niektórymi przedstawicielami organu prowadzącego szkoły w gminie. W badaniu uczestniczyło 418 gimnazjalistów, 24 wychowawców klas oraz 11 dyrektorów szkół (łącznie 453 respondentów). Wyniki badania wskazały na niedostatek współpracy nauczycieli w szkole i w gminie oraz niski poziom wspomagania dyrektorów szkół i nauczycieli w procesie kształcenia przez pedagogów, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, placówki doskonalenia nauczycieli, organy prowadzące i nadzorujące. Zacieśnienie takiej współpracy wpłynęłoby pozytywnie na rozwój młodzieży gimnazjalnej z terenów wiejskich.
|
Deskryptory TESE: |
egzamin, ewaluacja wstępna, szkoła średnia, obszar wiejski, dyrektor szkoły |
TESE descriptors: |
examination, initial evaluation, secondary school, rural area, headteacher |
Publikacje: |
- Kutajczyk, T. i Przychodzeń, B. (oprac.). (2008). Czynniki skuteczności kształcenia ogólnego w gimnazjach wiejskich – materiał przeznaczony dla dyrektorów szkół. Skrót raportu badania. Pobrane z http://www.oke.gda.pl/plikiOKE/Opracowania_wynikow/2007-2008/2007_Raport_bad_gim_2007_skrot_szkoly.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.