BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki skuteczności kształcenia ogólnego w gimnazjach wiejskich – materiał przeznaczony dla dyrektorów szkół
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Irena Kulesz, Teresa Kutajczyk, Irena Łaguna, Barbara Przychodzeń
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie kierunku i siły zależności pomiędzy zmiennymi (uznanymi za uwarunkowania skuteczności uczenia się) i poziomem osiągnięć poznawczych uczniów kończących gimnazjum. Badacze skupili się na: związku pomiędzy poziomami osiągnięć uczniów po szkole podstawowej i po gimnazjum; kontekście kształcenia i jego wpływie na przyrost osiągnięć w czasie trzech lat nauki w gimnazjum; wpływie działań edukacyjnych w aspekcie poznawczym i emocjonalno-motywacyjnym na przyrost osiągnięć gimnazjalistów. Badanie przeprowadzono w 11 gimnazjach z pięciu gmin wiejskich znajdujących się na terenach powiatów: bytowskiego, kartuskiego i słupskiego. Jego uczestnikami byli uczniowie klas trzecich szkół gimnazjalnych, dyrektorzy szkół i wychowawcy klas. W ramach procedury badawczej przeanalizowano wyniki uczniów na egzaminie gimnazjalnym, wykorzystano Ankietę dla ucznia trzeciej klasy gimnazjum (74 pytania) oraz ankiety dla dyrekcji szkół i wychowawców klas. Dodatkowo zastosowano metodę wywiadów, przeprowadzonych ze wszystkimi dyrektorami szkół i niektórymi przedstawicielami organu prowadzącego szkoły w gminie. W badaniu uczestniczyło 418 gimnazjalistów, 24 wychowawców klas oraz 11 dyrektorów szkół (łącznie 453 respondentów). Wyniki badania wskazały na niedostatek współpracy nauczycieli w szkole i w gminie oraz niski poziom wspomagania dyrektorów szkół i nauczycieli w procesie kształcenia przez pedagogów, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, placówki doskonalenia nauczycieli, organy prowadzące i nadzorujące. Zacieśnienie takiej współpracy wpłynęłoby pozytywnie na rozwój młodzieży gimnazjalnej z terenów wiejskich.

 

Deskryptory TESE: egzamin, ewaluacja wstępna, szkoła średnia, obszar wiejski, dyrektor szkoły
TESE descriptors: examination, initial evaluation, secondary school, rural area, headteacher
Publikacje:
  • Kutajczyk, T. i Przychodzeń, B. (oprac.). (2008). Czynniki skuteczności kształcenia ogólnego w gimnazjach wiejskich – materiał przeznaczony dla dyrektorów szkół. Skrót raportu badania. Pobrane z http://www.oke.gda.pl/plikiOKE/Opracowania_wynikow/2007-2008/2007_Raport_bad_gim_2007_skrot_szkoly.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"