BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badania socjologów TOP
Instytucja:
Data: 1994
Badacz: Martyna Kicińska, Ewa Klause-Jaworska, Irena Tokarska
Abstrakt:

Celem badania była analiza opinii uczniów szkół ponadpodstawowych na temat trudności przeżywanych przez nich w różnych sferach życia. Problemy szczegółowe: funkcjonowanie młodzieży w szkole, rodzinie, środowisku rówieśniczym, relacjach z innymi ludźmi; u kogo młodzież szuka pomocy w rozwiązywaniu trudności; rola poradni w rozwiązywaniu trudnych problemów, opinia młodzieży dotycząca korzystania z jej usług; formy pomocy, z jakich młodzież chciałaby korzystać w poradni. Badaniem objęto 595 uczniów (około dwóch trzecich chłopców, jedna trzecia dziewcząt) z 21 dobranych losowo szkół ponadpodstawowych w Warszawie i województwie warszawskim. Problemy szkolne: 79% badanych miało problemy z nauką i szkołą; 48% ze zrozumieniem materiału z poszczególnych przedmiotów; 45% z koncentracją uwagi; 35% z ogólną niechęcią do nauki; najwięcej trudności sprawiały matematyka – 39%, fizyka – 38%; kłopoty z nauczycielami były rzadsze, ale miały duży ciężar gatunkowy, były silnie przeżywane. Problemy rodzinne i osobiste: 40% zgłaszało problemy w porozumieniu z rodzicami (o 13% więcej dziewcząt); trudności nasilały się w miarę dorastania; częściej zgłaszała je młodzież ze szkół ogólnokształcących oraz techników. Trudności w kontaktach z ludźmi: miało je 47% (częściej dziewczęta); najczęstszymi przyczynami były nieśmiałość i lęk przez krytyką – 62%; około 30% miało problemy w kontaktach z rówieśnikami i łatwiej porozumiewało się z dorosłymi; blisko 40% odczuwało osamotnienie. Problemy przeżywane przez młodzież: kłopoty związane z rodziną – 33% (częściej dziewczęta – 53% – niż chłopcy – 21%); problemy osobiste (emocjonalne, kompleksy, stresy itp.) – 19%; nałogi – 19%; trudności związane ze szkołą – 16%; wynikające ze złej komunikacji z ludźmi – 16%; materialne – 14% (częściej chłopcy – 19,5% –niż dziewczęta – 3,8%). Poszukiwanie pomocy w pokonywaniu trudności: 73% było skłonnych poszukiwać pomocy; najczęściej szukano jej u rodziców, przyjaciół, kolegów, najrzadziej u nauczyciela, pedagoga szkolnego; poradnie nie były postrzegane jako miejsce pomocne w problemach niezwiązanych ze szkołą; psycholog znalazł się w środku rankingu osób, u których można szukać pomocy. Rodzaje preferowanej pomocy: porady i informacje – 42%; treningi koncentracji i pomagające w uczeniu się – 32%, antystresowe – 30%; zajęcia grupowe zmierzające do lepszego poznania samego siebie – 28%; badania psychologiczne – 25%; pomoc przy decyzjach związanych z nauką – 22%.

Deskryptory TESE: uczeń, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, relacja rodzice – dziecko, poradnictwo psychologiczne, relacje interpersonalne
TESE descriptors: pupil, secondary school, vocational school, parent-child relation, psychology service, interpersonal relations
Publikacje:
  • Kicińska, M., Klause-Jaworska, E. i Tokarska, I. (1996). Badania socjologów TOP. Remedium, 1, 7-11.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"