Abstrakt: |
Celem badania była analiza opinii uczniów szkół ponadpodstawowych na temat trudności przeżywanych przez nich w różnych sferach życia. Problemy szczegółowe: funkcjonowanie młodzieży w szkole, rodzinie, środowisku rówieśniczym, relacjach z innymi ludźmi; u kogo młodzież szuka pomocy w rozwiązywaniu trudności; rola poradni w rozwiązywaniu trudnych problemów, opinia młodzieży dotycząca korzystania z jej usług; formy pomocy, z jakich młodzież chciałaby korzystać w poradni. Badaniem objęto 595 uczniów (około dwóch trzecich chłopców, jedna trzecia dziewcząt) z 21 dobranych losowo szkół ponadpodstawowych w Warszawie i województwie warszawskim. Problemy szkolne: 79% badanych miało problemy z nauką i szkołą; 48% ze zrozumieniem materiału z poszczególnych przedmiotów; 45% z koncentracją uwagi; 35% z ogólną niechęcią do nauki; najwięcej trudności sprawiały matematyka – 39%, fizyka – 38%; kłopoty z nauczycielami były rzadsze, ale miały duży ciężar gatunkowy, były silnie przeżywane. Problemy rodzinne i osobiste: 40% zgłaszało problemy w porozumieniu z rodzicami (o 13% więcej dziewcząt); trudności nasilały się w miarę dorastania; częściej zgłaszała je młodzież ze szkół ogólnokształcących oraz techników. Trudności w kontaktach z ludźmi: miało je 47% (częściej dziewczęta); najczęstszymi przyczynami były nieśmiałość i lęk przez krytyką – 62%; około 30% miało problemy w kontaktach z rówieśnikami i łatwiej porozumiewało się z dorosłymi; blisko 40% odczuwało osamotnienie. Problemy przeżywane przez młodzież: kłopoty związane z rodziną – 33% (częściej dziewczęta – 53% – niż chłopcy – 21%); problemy osobiste (emocjonalne, kompleksy, stresy itp.) – 19%; nałogi – 19%; trudności związane ze szkołą – 16%; wynikające ze złej komunikacji z ludźmi – 16%; materialne – 14% (częściej chłopcy – 19,5% –niż dziewczęta – 3,8%). Poszukiwanie pomocy w pokonywaniu trudności: 73% było skłonnych poszukiwać pomocy; najczęściej szukano jej u rodziców, przyjaciół, kolegów, najrzadziej u nauczyciela, pedagoga szkolnego; poradnie nie były postrzegane jako miejsce pomocne w problemach niezwiązanych ze szkołą; psycholog znalazł się w środku rankingu osób, u których można szukać pomocy. Rodzaje preferowanej pomocy: porady i informacje – 42%; treningi koncentracji i pomagające w uczeniu się – 32%, antystresowe – 30%; zajęcia grupowe zmierzające do lepszego poznania samego siebie – 28%; badania psychologiczne – 25%; pomoc przy decyzjach związanych z nauką – 22%. |