Obserwuj
Tytuł badania: |
Badania stanu i potrzeb informatyzacji edukacji matematycznej uczniów niewidomych i słabowidzących w Polsce |
Instytucja: |
|
Data: |
2014 |
Badacz: |
Marek Faderewski, Dariusz Mikułowski, Małgorzata Rubin |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania był stan informatyzacji procesu nauczania matematyki w ośrodkach specjalnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi i szkołach ogólnodostępnych bez oddziałów integracyjnych. W badaniu uczestniczyło 142 respondentów. Spośród nich 104 osoby wypełniły ankietę elektroniczną, a z 38 przeprowadzono wywiad telefoniczny. W badanej próbie znalazło się 45% uczniów ze szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, 25% rodziców uczniów oraz 30% nauczycieli matematyki albo korepetytorów. 58% nauczycieli stwierdziło, że ogólny poziom sprawności matematycznej uczniów z dysfunkcją wzroku jest niższy albo zdecydowanie niższy niż uczniów pełnosprawnych. Sami uczniowie uważali swój poziom sprawności w tym zakresie jako równy poziomowi ich pełnosprawnych rówieśników (40% wskazań) albo niższy (38%). 28% rodziców twierdziło, że na trudności uczniów w uczeniu się nowych zagadnień matematycznych mają wpływ takie czynniki jak brak odpowiednich pomocy i ograniczona wyobraźnia w odniesieniu do skomplikowanych zależności matematycznych, a także nienadążanie z przyswajaniem wiedzy (19% wskazań) i problemy z doczytywaniem materiału w domu (11%). 91% nauczycieli wykazywało gotowość do poznawania nowych technologii, przydatnych w nauczaniu matematyki. 90% uczących stwierdziło, że chcieliby używać narzędzi informatycznych, odpowiednio dostosowanych do specyficznych potrzeb uczniów. Okazało się, że 66% uczniów nie używało do nauki matematyki żadnego sprzętu elektronicznego, np. komputerów czy notatników brajlowskich. |
Deskryptory TESE: |
specjalne potrzeby edukacyjne, niekorzystne położenie, upośledzenie widzenia, upośledzenie, komputer, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
special educational needs, disadvantaged background, visual impairment, disability, computer, ICT |
Publikacje: |
- Rubin, M., Faderewski, M. i Mikułowski, D. (2015). Badania stanu i potrzeb informatyzacji edukacji matematycznej uczniów niewidomych i słabowidzących w Polsce. e-mentor, 1. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/58/id/1154
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.