BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badania stanu i potrzeb informatyzacji edukacji matematycznej uczniów niewidomych i słabowidzących w Polsce
Instytucja:
Data: 2014
Badacz: Marek Faderewski, Dariusz Mikułowski, Małgorzata Rubin
Abstrakt:

Przedmiotem badania był stan informatyzacji procesu nauczania matematyki w ośrodkach specjalnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi i szkołach ogólnodostępnych bez oddziałów integracyjnych. W badaniu uczestniczyło 142 respondentów. Spośród nich 104 osoby wypełniły ankietę elektroniczną, a z 38 przeprowadzono wywiad telefoniczny. W badanej próbie znalazło się 45% uczniów ze szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, 25% rodziców uczniów oraz 30% nauczycieli matematyki albo korepetytorów. 58% nauczycieli stwierdziło, że ogólny poziom sprawności matematycznej uczniów z dysfunkcją wzroku jest niższy albo zdecydowanie niższy niż uczniów pełnosprawnych. Sami uczniowie uważali swój poziom sprawności w tym zakresie jako równy poziomowi ich pełnosprawnych rówieśników (40% wskazań) albo niższy (38%). 28% rodziców twierdziło, że na trudności uczniów w uczeniu się nowych zagadnień matematycznych mają wpływ takie czynniki jak brak odpowiednich pomocy i ograniczona wyobraźnia w odniesieniu do skomplikowanych zależności matematycznych, a także nienadążanie z przyswajaniem wiedzy (19% wskazań) i problemy z doczytywaniem materiału w domu (11%). 91% nauczycieli wykazywało gotowość do poznawania nowych technologii, przydatnych w nauczaniu matematyki. 90% uczących stwierdziło, że chcieliby używać narzędzi informatycznych, odpowiednio dostosowanych do specyficznych potrzeb uczniów. Okazało się, że 66% uczniów nie używało do nauki matematyki żadnego sprzętu elektronicznego, np. komputerów czy notatników brajlowskich.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, niekorzystne położenie, upośledzenie widzenia, upośledzenie, komputer, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: special educational needs, disadvantaged background, visual impairment, disability, computer, ICT
Publikacje:
  • Rubin, M., Faderewski, M. i Mikułowski, D. (2015). Badania stanu i potrzeb informatyzacji edukacji matematycznej uczniów niewidomych i słabowidzących w Polsce. e-mentor, 1. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/58/id/1154
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"