BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież w zwierciadle przełomu 1989-1995. Studium świadomości obywatelskiej młodzieży szkolnej woj. łomżyńskiego w latach 1989-1995
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 1989 – 1995
Badacz: Mirosława Jaworowska
Abstrakt:

Badanie miało na celu opis wybranych aspektów treści i dynamiki świadomości obywatelskiej młodzieży szkolnej z województwa łomżyńskiego w latach 1989-1995. W badaniu posłużono się ankietą audytoryjną, którą objęto w sumie 790 uczniów klas ósmych szkół podstawowych i maturzystów w wieku 15-20 lat (do analizy zakwalifikowano 721 ankiet) oraz 166 nauczycieli – studentów zaocznych WSP w Olsztynie (Oddział Zamiejscowy Wydziału Pedagogicznego w Łomży). Badanie poprzedzono badaniami pilotażowymi, obejmującymi około 10% każdej z prób. Wyniki badania ujawniły, że procesy i struktury powstające w latach 1989-1995, nazywane najczęściej procesami transformacji ustrojowej, stanowiły dla młodzieży dużą i jednocześnie ambiwalentną dawkę socjalizacji obywatelskiej. Zmiany, które dokonały się w postawie obywatelskiej młodych ludzi, koncentrowały się wokół konstatacji, że przemiany ustrojowe wywoływały wiele stresów i krytyki oraz w swoich przejawach potrafią być dolegliwe lub nawet stanowić zagrożenie (bezrobocie, groźba konieczności płacenia za studia wyższe, brak mieszkań, wzrost cen itp.). Jednocześnie respondenci uważali, że nie mogło być mowy o powrocie do dawnego systemu, choć należy poszukiwać innych rozwiązań niż drastycznie wolnorynkowy system. Do najbardziej dynamicznie rozwijających się postaw obywatelskich młodzieży należała postawa programowo-transformacyjna (gotowość do poparcia i współkształtowania państwa prawa i demokracji parlamentarnej) oraz kontestacyjno-buntownicza (gotowość do zachowań sprzeciwu wobec negatywnych zjawisk transformacji bez programu pozytywnego). Niezbyt rozpowszechniona i dość elitarna była postawa pragmatyczno-liberalna (gotowość do zachowań pragmatycznych według kryterium korzyści i sukcesu, warunkowa akceptacja przemian, gdy są korzystne). Rozpowszechniona postawa tradycjonalno-przystosowawcza (gotowość do formalnego akceptowania zmian, ale myślenie według ładu monocentrycznego z sentymentem do przeszłości, w tym do PRL) cechowała się największą biernością i zgodnie z rokowaniami badaczki powinna była zmniejszać się ilościowo.

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, wartości obywatelskie, szkoła podstawowa, szkoła średnia, nauczyciel
TESE descriptors: youth, attitude, civic values, primary school, secondary school, teacher
Publikacje:
  • Jaworowska, M. (1999). Młodzież w zwierciadle przełomu 1989-1995. Studium świadomości obywatelskiej młodzieży szkolnej woj. łomżyńskiego w latach 1989-1995. Warszawa: Niezależna Pamiętnikoznawcza Oficyna Wydawnicza.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"