BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza osiągnięć uczniów z historii w klasach III liceów ogólnokształcących woj. krakowskiego w roku 1996
Instytucja:
Data: 18 kwietnia 1996
Badacz: Marian Luzar, Danuta Sołtys, Henryk Szaleniec, Maria Krystyna Szmigel, Halina Wesołowska, Krystyna Zaufal
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu osiągnięć uczniów z historii w klasach trzecich liceum ogólnokształcącego oraz czynników warunkujących te osiągnięcia. Badanie przeprowadzono w 51 klasach drugich i trzecich liceów ogólnokształcących województwa krakowskiego. Dyrektorzy wszystkich szkół województwa krakowskiego zostali poinformowani o planowanym badaniu, wylosowane szkoły otrzymały komplet materiałów pomocniczych. Łącznie badaniem objęto 51 szkół (po jednym oddziale z każdej szkoły) oraz 1250 uczniów (przy 90% frekwencji). Populacja uczniów została podzielona na cztery podpopulacje (Kraków, teren, licea publiczne, licea prywatne i społeczne) oraz cztery warstwy odpowiadające profilom kształcenia uczniów w klasach objętych badaniem. Do pomiaru poziomu osiągnięć posłużono się testem sprawdzającym wielostopniowym (obejmującym trzy poziomy wymagań – podstawowy, rozszerzający i dopełniający), opracowanym przez doradców metodycznych z WOM w Krakowie (H. Wesołowska, K. Zaufał). Badania pilotażowe przeprowadzono w Nowym Sączu. Opanowanie wiadomości i umiejętności mierzonych testem wahało się w próbie od 10% do 96%. Zadania z poziomu podstawowego uczniowie rozwiązali w 74%, rozszerzającego – 56%, dopełniającego – 42%. Uczniowie najlepiej opanowali umiejętność analizy mapy (67%), wykorzystanie ilustracji i schematów (62%) oraz analizę tekstu źródłowego (51%). Słabiej opanowali natomiast umiejętności wynikające z oceny i formułowania argumentów, opinii oraz wniosków. Statystyczny uczeń wykonał 59% zadań z testu (25 pkt – średnia, modalna, mediana) i otrzymał ocenę dostateczną. Ocenę niedostateczną otrzymało 2,5% badanych (28 osób), a mierną – 6,6% (74 osoby). Nie wykazano różnic istotnych statystycznie między wynikami uczniów ze szkół krakowskich i z terenu, natomiast uczniowie szkół publicznych wykonywali zadania lepiej niż uczniowie szkół prywatnych i społecznych. Najlepsze wyniki uzyskali uczniowie z profilu matematyczno-fizycznego (przed uczniami z profilu humanistycznego). Największe zróżnicowanie wyników nastąpiło między uczniami w klasach o profilu ogólnym (16-36 pkt procentowych).

Deskryptory TESE: ocena zewnętrzna, szkoła średnia, historia, szkolnictwo prywatne, szkolnictwo publiczne, szkoła niepubliczna
TESE descriptors: external evaluation, secondary school, history, private education, public education, private school
Publikacje:
  • Szmigel, M.K. (red.). (1996). Diagnoza osiągnięć uczniów z historii w klasach III liceów ogólnokształcących woj. krakowskiego w roku 1996. Kraków: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"