Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu osiągnięć uczniów z historii w klasach trzecich liceum ogólnokształcącego oraz czynników warunkujących te osiągnięcia. Badanie przeprowadzono w 51 klasach drugich i trzecich liceów ogólnokształcących województwa krakowskiego. Dyrektorzy wszystkich szkół województwa krakowskiego zostali poinformowani o planowanym badaniu, wylosowane szkoły otrzymały komplet materiałów pomocniczych. Łącznie badaniem objęto 51 szkół (po jednym oddziale z każdej szkoły) oraz 1250 uczniów (przy 90% frekwencji). Populacja uczniów została podzielona na cztery podpopulacje (Kraków, teren, licea publiczne, licea prywatne i społeczne) oraz cztery warstwy odpowiadające profilom kształcenia uczniów w klasach objętych badaniem. Do pomiaru poziomu osiągnięć posłużono się testem sprawdzającym wielostopniowym (obejmującym trzy poziomy wymagań – podstawowy, rozszerzający i dopełniający), opracowanym przez doradców metodycznych z WOM w Krakowie (H. Wesołowska, K. Zaufał). Badania pilotażowe przeprowadzono w Nowym Sączu. Opanowanie wiadomości i umiejętności mierzonych testem wahało się w próbie od 10% do 96%. Zadania z poziomu podstawowego uczniowie rozwiązali w 74%, rozszerzającego – 56%, dopełniającego – 42%. Uczniowie najlepiej opanowali umiejętność analizy mapy (67%), wykorzystanie ilustracji i schematów (62%) oraz analizę tekstu źródłowego (51%). Słabiej opanowali natomiast umiejętności wynikające z oceny i formułowania argumentów, opinii oraz wniosków. Statystyczny uczeń wykonał 59% zadań z testu (25 pkt – średnia, modalna, mediana) i otrzymał ocenę dostateczną. Ocenę niedostateczną otrzymało 2,5% badanych (28 osób), a mierną – 6,6% (74 osoby). Nie wykazano różnic istotnych statystycznie między wynikami uczniów ze szkół krakowskich i z terenu, natomiast uczniowie szkół publicznych wykonywali zadania lepiej niż uczniowie szkół prywatnych i społecznych. Najlepsze wyniki uzyskali uczniowie z profilu matematyczno-fizycznego (przed uczniami z profilu humanistycznego). Największe zróżnicowanie wyników nastąpiło między uczniami w klasach o profilu ogólnym (16-36 pkt procentowych). |