Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu osiągnięć uczniów zasadniczych szkół zawodowych z rysunku zawodowego. Badaniem objęto klasy drugie ZSZ w zawodach z grupy mechanicznej po zakończeniu cyklu nauczania rysunku (670 chłopców z Krakowa, przy czym frekwencja w dniu badania wyniosła 84,9%). Do diagnozy wybrano działy istotne dla zawodów z grupy mechanicznej, uznane za treści uniwersalne. Badano umiejętności poprzez ocenę końcowych efektów wymagań podstawowych, przy czym ocena ta nie miała formy oceny szkolnej, lecz zaliczenia (na poziomie wymagań podstawowych lub koniecznych). Dokonano również porównania oceny końcowej, uzyskanej w ramach szkolnego kursu rysunku, z wynikami testu. Test składał się z 34 czynności ujętych w 23 zadaniach, które podzielono według kategorii ABC (zapamiętywanie, rozumienie, stosowanie wiedzy w sytuacji typowej). Wyniki testu ujawniły, że badane czynności wykonano w przedziale 43-97%, przy czym lepsze wyniki uzyskano z zadania z kategorii A. Średnio uczniowie wykonali 70% zadań, uzyskali 24 punkty i otrzymali zaliczenie na poziomie wymagań koniecznych. Zaliczenia nie otrzymało 101 uczniów, czyli 15% próby. Zaliczenie na poziomie wymagań podstawowych uzyskało 36% uczniów, a koniecznych – 49%. Stopień zgodności wyniku uzyskanego w teście z oceną końcową z rysunku zawodowego wyniósł 46%. |