BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiek dziecka a stres rodzicielski u osób wychowujących dzieci autystyczne
Data: 1992
Badacz: Ewa Pisula
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, czy stres doświadczany przez rodziców dziecka autystycznego zależy od wieku tego dziecka. Badaniem objęto 127 osób, w tym 36 rodziców dzieci autystycznych, 49 rodziców dzieci z zespołem Downa i 42 rodziców dzieci o prawidłowym rozwoju. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Samooceny STAI do pomiaru lęku, Skalę subiektywnej oceny funkcjonowania dziecka oraz Skalę oceny własnej sytuacji życiowej. Wyniki badania nie wykazały związku między poziomem lęku badanych a wiekiem dziecka. W zakresie oceny sposobu funkcjonowania dziecka ujawniły się następujące zależności: rodzice dzieci autystycznych w wieku od siedmiu do 12 lat lepiej oceniali umiejętność komunikowania się swoich dzieci niż rodzice dzieci młodszych i starszych (w grupie rodziców dzieci z zespołem Downa zależność ta nie wystąpiła); rodzice zarówno dzieci autystycznych w wieku od siedmiu do 12 lat, jak i dzieci z zespołem Downa w tym samym wieku wyżej od innych grup wiekowych oceniali umiejętność samodzielnej zabawy, sprawność ruchową dziecka i jego samodzielność przy jedzeniu, a także formułowali wyższą ogólną ocenę poziomu rozwoju dziecka. W zakresie percepcji własnej sytuacji życiowej rodziców nie zanotowano żadnej zależności istotnej statystycznie.

Deskryptory TESE: wiek, rodzice, psychologia, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna
TESE descriptors: age, parents, psychology, disability, intellectual disability
Publikacje:
  • Pisula, E. (1994). Wiek dziecka a stres rodzicielski u osób wychowujących dzieci autystyczne. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 5, 118-127.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"