BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza z zakresu kultury fizycznej uczennic kończących technika zawodowe
Data: 1991
Badacz: Krzysztof Skalik
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza poziomu wiedzy z kultury fizycznej uczennic kończących technika zawodowe. Przebadano łącznie 174 dziewczęta dobrane losowo. W szkołach, do których uczęszczały uczennice, były sale gimnastyczne i wykwalifikowana kadra nauczycieli wychowania fizycznego. W badaniu posłużono się pisemnym testem sprawdzającym Górnej i Skalika, składającym się z czterech grup zagadnień: rola i znaczenie aktywności ruchowej, samosterowanie sprawnością fizyczną, BHP i kultura uczestnictwa w różnych aktywnościach fizycznych, ogólne wiadomości z kultury fizycznej. Respondentki najlepiej odpowiadały na pytania związane z wpływem wysiłku fizycznego na poczucie głodu, zależnością postawy ciała a budową mięśni, aktywnością ruchową; najmniej poprawnych odpowiedzi udzieliły na pytania dotyczące znaczenia samokontroli poziomu sprawności fizycznej, wpływu wysiłku na serce i najbardziej kalorycznego składnika pożywienia. Tylko 13,22% badanych wiedziało, że wysiłek fizyczny ma wpływa na przyspieszenie tętna. Jedynie 20,11% uczennic potrafiło ocenić swoją szybkość. Ponad 70% respondentek znało zasady higieny przed pływaniem, niemal tyle samo osób zdawało sobie sprawę z regulaminowego chodzenia po górach. Zasadę fair play znało tylko nieco ponad 20% uczennic. ⅓ wiedziała, w jaki sposób stosować samoochronę w różnych dyscyplinach sportu. Dziewczęta wykazały się słabą wiedzą z zakresu kultury fizycznej: tylko 30% orientowało się w czasopismach poświęconych turystyce i rekreacji, jedynie 25% rozumiało pojęcie rzutu karnego. Badanie wykazało, że uczennice kończące technika zawodowe mają niewystarczającą wiedzę z zakresu wychowania fizycznego i kultury fizycznej, zwłaszcza jeśli chodzi o zapamiętane wiadomości. Dziewczęta dosyć dobrze orientują się w zastosowaniu wiedzy w praktyce, mimo to nauczyciele nie przekazują uczennicom dostatecznych wiadomości o kulturze fizycznej.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, rozwój fizyczny, wiedza, zdrowie, jakość kształcenia, nauczanie, ewaluacja
TESE descriptors: physical education, physical development, knowledge, health, quality of education, teaching, evaluation
Publikacje:
  • Skalik, K. (1994). Wiedza z zakresu kultury fizycznej uczennic kończących technika zawodowe. Zeszyty Metodyczno-Naukowe, 5, 63-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"