Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza poziomu wiedzy z kultury fizycznej uczennic kończących technika zawodowe. Przebadano łącznie 174 dziewczęta dobrane losowo. W szkołach, do których uczęszczały uczennice, były sale gimnastyczne i wykwalifikowana kadra nauczycieli wychowania fizycznego. W badaniu posłużono się pisemnym testem sprawdzającym Górnej i Skalika, składającym się z czterech grup zagadnień: rola i znaczenie aktywności ruchowej, samosterowanie sprawnością fizyczną, BHP i kultura uczestnictwa w różnych aktywnościach fizycznych, ogólne wiadomości z kultury fizycznej. Respondentki najlepiej odpowiadały na pytania związane z wpływem wysiłku fizycznego na poczucie głodu, zależnością postawy ciała a budową mięśni, aktywnością ruchową; najmniej poprawnych odpowiedzi udzieliły na pytania dotyczące znaczenia samokontroli poziomu sprawności fizycznej, wpływu wysiłku na serce i najbardziej kalorycznego składnika pożywienia. Tylko 13,22% badanych wiedziało, że wysiłek fizyczny ma wpływa na przyspieszenie tętna. Jedynie 20,11% uczennic potrafiło ocenić swoją szybkość. Ponad 70% respondentek znało zasady higieny przed pływaniem, niemal tyle samo osób zdawało sobie sprawę z regulaminowego chodzenia po górach. Zasadę fair play znało tylko nieco ponad 20% uczennic. ⅓ wiedziała, w jaki sposób stosować samoochronę w różnych dyscyplinach sportu. Dziewczęta wykazały się słabą wiedzą z zakresu kultury fizycznej: tylko 30% orientowało się w czasopismach poświęconych turystyce i rekreacji, jedynie 25% rozumiało pojęcie rzutu karnego. Badanie wykazało, że uczennice kończące technika zawodowe mają niewystarczającą wiedzę z zakresu wychowania fizycznego i kultury fizycznej, zwłaszcza jeśli chodzi o zapamiętane wiadomości. Dziewczęta dosyć dobrze orientują się w zastosowaniu wiedzy w praktyce, mimo to nauczyciele nie przekazują uczennicom dostatecznych wiadomości o kulturze fizycznej. |