Tytuł badania: |
Ciekawość poznawcza dzieci 4- i 6-letnich |
Instytucja: |
|
Data: |
1994 |
Badacz: |
Barbara Zdrodowska |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie poziomu ciekawości (aktywności) poznawczej dzieci cztero- i sześcioletnich. W badaniu wykorzystano metodę obserwacji uczestniczącej z wykorzystaniem Arkusza obserwacji ciekawości poznawczej, kwestionariusz skierowany do rodziców badanych dzieci; przeprowadzono analizę rysunku i twórczej wypowiedzi dzieci dotyczącej opisu treści wytworu plastycznego. Badaniem objęto dwie grupy dzieci uczęszczających do Samorządowego Przedszkola nr 2 w Łapach. Wyniki badania ujawniły, że powyżej normy w zakresie ciekawości poznawczej znalazło się 75% badanych, w tym 55% dziewcząt i 42% chłopców. Poniżej normy zakwalifikowało się 6,3% dzieci (sami chłopcy). Pozostali zmieścili się w normie. Dzieci starsze uzyskały nieco niższe wyniki od dzieci młodszych. Dysproporcja między ciekawością prezentowaną przez dziewczęta i chłopców była szczególnie wyraźna wśród czterolatków. Pod względem przejawów ciekawości poznawczej dzieci młodsze charakteryzowały się twórczą i spontaniczną działalnością zabawową oraz większą chęcią komunikowania się słownego niż plastycznego. Dzieci w drugiej fazie okresu przedszkolnego lepiej opanowały umiejętności warsztatowe, co wpływało na rozwój ekspresji plastycznej, w którą angażowali się bardziej niż w twórczość werbalną i zabawową. We wszystkich badanych kategoriach ciekawości poznawczej dziewczynki uzyskały wyższe wyniki niż chłopcy. |
Autorskie słowa kluczowe: |
ciekawość |
Author's Keywords: |
curiosity |
Deskryptory TESE: |
edukacja przedszkolna, psychologia, rozwój poznawczy, rozwój dziecka, płeć |
TESE descriptors: |
pre-primary education, psychology, cognitive development, child development, gender |
Publikacje: |
- Zdrodowska, B. (1994). Ciekawość poznawcza dzieci 4- i 6-letnich. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 27-37.
|