BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cicha rewolucja w polskiej oświacie – proces różnicowania się gimnazjów w dużych miastach
Data: [2010]
Badacz: Roman Dolata
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu i dynamiki zróżnicowania gimnazjów w Polsce w oparciu o wyniki egzaminu gimnazjalnego z lat 2002-2009. W analizie wykorzystano wyniki z części humanistycznej egzaminu. Do szacowania wariancji międzygrupowej użyto jednoczynnikowej ANOVA z szacowaniem efektów losowych, następnie zaś obliczono wartości stosunku korelacyjnego. Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że w dużych miastach miała miejsce silna polaryzacja szkół gimnazjalnych (szczególnie w Opolu) i zjawisko to miało wyraźną, wzrostową dynamikę (szczególnie w Zielonej Górze i Lublinie). Jednym z czynników sprzyjających temu zjawisku był rozwój segmentu szkół niepublicznych, przy czym wpływ ten nie był znaczący. Również procesy segregacji przestrzennej w niewielkim stopniu warunkowały proces różnicowania się wielkomiejskich gimnazjów. Natomiast kluczowe znaczenie okazała się mieć segregacja uczniów na progu szkoły podstawowej ze względu na poziom uprzednich osiągnięć szkolnych. Oznaczało to, że w odróżnieniu od gimnazjów wiejskich, w przypadku których zróżnicowanie międzyszkolne było niższe od zróżnicowania szkół podstawowych, w gimnazjach miejskich zróżnicowanie to wzrastało po etapie kształcenia podstawowego, czemu towarzyszył spadek prawdopodobieństwo spotkania w jednej szkole ucznia dobrego i słabego. W mniejszym, ale też znaczącym stopniu do różnicowania się gimnazjów miejskich przyczynia się różnicowanie się efektywności nauczania w poszczególnych gimnazjach.

Deskryptory TESE: szkoła, równość szans, gimnazjum, środowisko społeczno-kulturowe, obszar miejski
TESE descriptors: school, equal opportunity, lower secondary, socio-cultural environment, urban area
Publikacje:
  • Dolata, R. (2010). Cicha rewolucja w polskiej oświacie – proces różnicowania się gimnazjów w dużych miastach. Edukacja, 1, 51-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"