BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Losy absolwentów szkół zawodowych z miast-gmin o bardzo wysokim bezrobociu
Projekt badawczy:
  • Społeczne koszty transformacji ustrojowej w krajach Europy Środkowej
Instytucja:
Data: marzec 1993 – czerwiec 1993
Badacz: Elżbieta Drogosz-Zabłocka
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach Programu Zespołu Reformy Polityki Społecznej działającego pod auspicjami projektu Społeczne koszty transformacji ustrojowej w krajach Europy Środkowej, organizowanego przez Instytut Nauk o Człowieku w Wiedniu. Celem badania było scharakteryzowanie losów absolwentów szkół zawodowych z następujących miast-gmin: Działdowo, Kutno i Maków Mazowiecki. Wszystkie te gminy charakteryzowały się wysokim poziomem bezrobocia i jako obszary zagrożone zostały objęte Programem Inicjatyw Lokalnych PHARE działającym w ramach Programu Rozwoju Społeczno-Ekonomicznego zarządzanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej i realizowanego w ramach Funduszu Współpracy. Badaniem ankietowym objęto 1087 absolwentów liceów zawodowych, zasadniczych szkół zawodowych i techników z 1992 roku, w tym 315 z Działdowa, 404 z Kutna i 368 z Makowa Mazowieckiego. Otrzymano 360 zwrotów (33,1% wysłanych ankiet), pięciu ankiet nie włączono do analizy. Ostatecznie materiał badawczy składał się z 345 ankiet (30,8% wysłanych ankiet). Wyniki badania ujawniły, że największym problemem młodych ludzi było znalezienie pracy zawodowej. W badanych miastach-gminach 70% absolwentów szkół zawodowych pozostawało bez pracy, z czego 9% tworzyło już grupę długoterminowych bezrobotnych bez prawa do zasiłku. Jednocześnie młodzież prezentowała postawę roszczeniową wobec państwa i chciała, by gwarantowało ono otrzymanie miejsca pracy. Pomimo zgłaszania przez badanych chęci zmiany zawodu podjęcie takiej decyzji wiązało się z szeregiem problemów i pewnym oporem samych zainteresowanych. Badanie wykazało również, że wiedza pozyskiwana w wyniku kształcenia zawodowego jedynie w niewielkim stopniu była wykorzystywana w miejscach pracy.

Deskryptory TESE: szkoła średnia o profilu zawodowym, bezrobocie, absolwent, rynek pracy, kształcenie i szkolenie zawodowe
TESE descriptors: vocational school, unemployment, school leaver, labour market, vocational education and training
Publikacje:
  • Drogosz-Zabłocka, E. (1994). Losy absolwentów szkół zawodowych z miast-gmin o bardzo wysokim bezrobociu. Edukacja, 3, 61-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"