BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Losy absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej dla upośledzonych umysłowo
Instytucja:
Data: 1996
Badacz: Wiesław Waga
Abstrakt:

Celem badania było poznanie liczby procentowej absolwentów Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej w Broninie pracujących i niepracujących. Sformułowano hipotezy: procent bezrobocia absolwentów ZSZS jest wyższy niż procentowy wskaźnik bezrobocia w województwie (17,7%); upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim po ukończeniu szkoły nie dokształcają się, nie zdobywają nowych kwalifikacji. Ankietą pocztową objęto 80 chłopców – absolwentów ZSZS w Broninie w zawodzie ślusarz-mechanik z lat 1992, 1993, 1994; otrzymano 51 odpowiedzi, do analizy zakwalifikowano 43. Po 14 badanych ukończyło szkołę w latach 1992 i 1994, 15 w roku 1993. 10 mieszkało w mieście, 33 na wsi. 20 pracowało stale, 10 sezonowo, 11 nie pracowało (wskaźnik bezrobocia 25,6%). Wśród pracujących stale było po 11 absolwentów z lat 1992 i 1994 oraz 10 z 1993 roku; 18 pracowało zgodnie z wyuczonym zawodem, 14 poza nim. Ośmiu było robotnikami budowlanymi, czterech rolnikami, jeden kierowcą, jeden dozorcą. Wśród pracujących sezonowo trzech było ślusarzami-mechanikami, pięciu robotnikami budowlanymi, dwóch rolnikami. Wśród ogółu badanych 41 nie zdobyło dodatkowych kwalifikacji. Potwierdzono obie hipotezy; nie wykazano zależności między miejscem zamieszkania i rokiem ukończenia szkoły a wielkością bezrobocia; sformułowano postulaty dotyczące wypracowania mechanizmów wspomagających kształcenie i dokształcanie młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim.

Deskryptory TESE: kształcenie specjalne, start zawodowy absolwentów, bezrobocie, specjalne potrzeby edukacyjne, szkoła specjalna, szkoła średnia o profilu zawodowym, praca, kariera zawodowa, absolwent, kształcenie i szkolenie zawodowe
TESE descriptors: special needs education, transition from school to work, unemployment, special educational needs, special school, vocational school, labour, career, school leaver, vocational education and training
Publikacje:
  • Waga, W. (1997). Losy absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej dla upośledzonych umysłowo. Szkoła Specjalna, 5, 267-271.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"