BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Losy szkolne i zawodowe rocznika '77/'78
Data: grudzień 2001
Badacz: Ireneusz Białecki
Abstrakt:

Celem badania było poznanie losów szkolnych i zawodowych osób, które rozpoczęły naukę w roku szkolnym 1977/1978. Badanie zrealizowano na ogólnopolskiej próbie liczącej 2000 osób. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić zależność między miejscem zamieszkania a uczęszczaniem do przedszkola (nie licząc zerówki) – o ile w przypadku respondentów mieszkających w mieście proporcje osób uczęszczających do przedszkola i nieuczęszczających były stosunkowo wyrównane, o tyle na wsi znacznie częściej nie uczęszczano do przedszkola, niż korzystano z usług tego rodzaju placówek. Wśród osób bez matury najliczniejsi byli ci, którzy nie chodzili do przedszkola, w tym szczególnie osoby ze środowisk niesprzyjających kształceniu (pochodzące ze wsi i mające ojca o wykształceniu zasadniczym zawodowym). Z kolei wśród badanych, którzy uzyskali licencjat lub magisterium, stosunkowo liczne były osoby uczęszczające do przedszkola i pochodzące ze środowiska sprzyjającego kształceniu. Stwierdzono również, że z edukacji przedszkolnej bardziej korzystali uczniowie wychowywani w lepszych warunkach niż osoby ze środowiska niesprzyjającego kształceniu. Rezultaty te porównano z wynikami badania PISA z 2003 roku. Potwierdziła się zależność, zgodnie z którą im wyższy był status rodziny, tym większe korzyści 15-latki czerpały z przedszkola. Natomiast nie wykazano, by przedszkole warunkowało silnie wyniki uzyskane w testach PISA, choć w niewielkim stopniu sprzyjało wyższym osiągnięciom w teście.

Deskryptory TESE: kariera szkolna, kariera zawodowa, edukacja przedszkolna, środowisko społeczno-kulturowe, obszar miejski, obszar wiejski
TESE descriptors: school career, career, pre-primary education, socio-cultural environment, urban area, rural area
Publikacje:
  • Białecki, I. (2007). Przedszkole – wstęp do kariery edukacyjnej? W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 247-254). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"