Abstrakt: |
Celem badania było poznanie losów szkolnych i zawodowych osób, które rozpoczęły naukę w roku szkolnym 1977/1978. Badanie zrealizowano na ogólnopolskiej próbie liczącej 2000 osób. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić zależność między miejscem zamieszkania a uczęszczaniem do przedszkola (nie licząc zerówki) – o ile w przypadku respondentów mieszkających w mieście proporcje osób uczęszczających do przedszkola i nieuczęszczających były stosunkowo wyrównane, o tyle na wsi znacznie częściej nie uczęszczano do przedszkola, niż korzystano z usług tego rodzaju placówek. Wśród osób bez matury najliczniejsi byli ci, którzy nie chodzili do przedszkola, w tym szczególnie osoby ze środowisk niesprzyjających kształceniu (pochodzące ze wsi i mające ojca o wykształceniu zasadniczym zawodowym). Z kolei wśród badanych, którzy uzyskali licencjat lub magisterium, stosunkowo liczne były osoby uczęszczające do przedszkola i pochodzące ze środowiska sprzyjającego kształceniu. Stwierdzono również, że z edukacji przedszkolnej bardziej korzystali uczniowie wychowywani w lepszych warunkach niż osoby ze środowiska niesprzyjającego kształceniu. Rezultaty te porównano z wynikami badania PISA z 2003 roku. Potwierdziła się zależność, zgodnie z którą im wyższy był status rodziny, tym większe korzyści 15-latki czerpały z przedszkola. Natomiast nie wykazano, by przedszkole warunkowało silnie wyniki uzyskane w testach PISA, choć w niewielkim stopniu sprzyjało wyższym osiągnięciom w teście. |