BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Losy uczniów uzdolnionych biologicznie
Data: 1989 – 1990
Badacz: Barbara Tyczyńska
Abstrakt:

Badanie miało na celu uzyskanie odpowiedzi na pytania: Jak często osoby zdolne trafiają w swym środowisku na warunki potrzebne do rozwoju uzdolnień? Czy młodzież uzdolniona kieruje swoją drogą życiową tak, by móc dalej rozwijać się w dziedzinie, w której odnosiła sukcesy np. w szkolne średniej? Jaki jest dalszy los młodzieży uzdolnionej biologicznie? Badanie objęło uczestników olimpiad biologicznych w latach 1974-83 oraz uczniów liceów ogólnokształcących, którzy uzyskali bardzo dobre oceny końcowe w trakcie nauki. Wykorzystano metodę kwestionariuszową oraz analizę dokumentów. Ankietę wysłano do 280 osób z liceów ogólnokształcących w Kielcach, Ostrowcu Świętokrzyskim i Ćmielowie; odpowiedzi uzyskano od 112 osób w wieku 26-35 lat, 55,4% mężczyzn i 44,6% kobiet. Wyniki badań ukazały, że większość uczniów uzdolnionych biologicznie uzyskała wykształcenie wyższe (70,5%), przy czym 58,4% uzyskało wykształcenie związane z biologią. Miejsce zamieszkania nie miało dużego wpływu na wykształcenie badanych osób – wyższe wykształcenie uzyskało 80% respondentów z dużych miast, 68,3% z miast średnich i 71,5% z miast małych i wsi. Zdecydowany był jednak wpływ sytuacji materialnej rodziców na wykształcenie badanych – 90,9% ankietowanych osiągnęło wyższe wykształcenie przy bardzo dobrym standardzie życia rodziny, 75% przy dobrym, 65,4% przy przeciętnym i 62,5% przy raczej złym. Największy wpływ na rozwój zainteresowań osób uzdolnionych biologicznie mieli nauczyciele szkół podstawowych (51,4%) i średnich (55,6%). Najlepszą formą nauki okazały się działalność w ramach koła biologicznego i praca indywidualna.

Deskryptory TESE: biologia, kariera szkolna, uzdolniony uczeń, rozwój dziecka, szkoła wyższa
TESE descriptors: biology, school career, gifted pupil, child development, higher education
Publikacje:
  • Tyczyńska, B. (1991). Losy uczniów uzdolnionych biologicznie. Biologia w Szkole, 4, 229-233.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"