Abstrakt: |
Badanie miało na celu uzyskanie odpowiedzi na pytania: Jak często osoby zdolne trafiają w swym środowisku na warunki potrzebne do rozwoju uzdolnień? Czy młodzież uzdolniona kieruje swoją drogą życiową tak, by móc dalej rozwijać się w dziedzinie, w której odnosiła sukcesy np. w szkolne średniej? Jaki jest dalszy los młodzieży uzdolnionej biologicznie? Badanie objęło uczestników olimpiad biologicznych w latach 1974-83 oraz uczniów liceów ogólnokształcących, którzy uzyskali bardzo dobre oceny końcowe w trakcie nauki. Wykorzystano metodę kwestionariuszową oraz analizę dokumentów. Ankietę wysłano do 280 osób z liceów ogólnokształcących w Kielcach, Ostrowcu Świętokrzyskim i Ćmielowie; odpowiedzi uzyskano od 112 osób w wieku 26-35 lat, 55,4% mężczyzn i 44,6% kobiet. Wyniki badań ukazały, że większość uczniów uzdolnionych biologicznie uzyskała wykształcenie wyższe (70,5%), przy czym 58,4% uzyskało wykształcenie związane z biologią. Miejsce zamieszkania nie miało dużego wpływu na wykształcenie badanych osób – wyższe wykształcenie uzyskało 80% respondentów z dużych miast, 68,3% z miast średnich i 71,5% z miast małych i wsi. Zdecydowany był jednak wpływ sytuacji materialnej rodziców na wykształcenie badanych – 90,9% ankietowanych osiągnęło wyższe wykształcenie przy bardzo dobrym standardzie życia rodziny, 75% przy dobrym, 65,4% przy przeciętnym i 62,5% przy raczej złym. Największy wpływ na rozwój zainteresowań osób uzdolnionych biologicznie mieli nauczyciele szkół podstawowych (51,4%) i średnich (55,6%). Najlepszą formą nauki okazały się działalność w ramach koła biologicznego i praca indywidualna. |