BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Losy zawodowe absolwentek
Instytucja:
Data: 20 listopada 2006 – 12 stycznia 2007
Badacz: Bożena Balcerzak-Paradowska, Dorota Głogosz, Bożena Kołaczek
Abstrakt:

Badanie miało na celu weryfikację zawodowych losów absolwentek w Polsce (sytuacja na rynku pracy, szanse i trudności związane z podjęciem pracy, kwestia stałego zatrudnienia, powody utrudniające znalezienie miejsca pracy). Chciano sprawdzić m.in. czy badane kobiety (absolwentki) mają utrudniony początek kariery zawodowej, a także czy indywidualne starania absolwenek wpływają na lepszą pozycję w pracy. W badaniu uczestniczyło trzy grupy respondentów: absolwentki, pracodawcy oraz pracownicy powiatowych urzędów pracy. W badaniu wzięła udział ogólnopolska grupa kobiet (1019 osób) w wieku od 18 do 25 lat, która w ciągu ostatnich 36 miesięcy ukończyła szkołę (średnią, wyższą, pomaturalną, zasadniczą zawodową, gimnazjalną lub podstawową) i nie podjęła dalszej nauki w jakiejkolwiek formie. Respondentki odpowiadały w ankiecie na pytania o strukturę gospodarstw domowych, aktywność zawodową, aktualną sytuację na rynku pracy, poziom wykształcenia, motywację wyboru szkoły, formy poszukiwania pracy, opinie na temat przygotowania do pracy zawodowej, dotychczasowe doświadczenia zawodowe, bezrobocie, zawodowe plany życiowe. Oprócz tego badaniem za pomocą standaryzowanych kwestionariuszy objęto 100 pracowników z powiatowych urzędów pracy lub ich filii. Pytania badawcze dotyczyły w tym przypadku charakterystyki lokalnego rynku pracy (wielkość bezrobocia, udział kobiet w rynku pracy, liczba ofert pracy napływająca do urzędów pracy, zatrudnianie kobiet w wyniku skierowania z urzędów pracy), sytuacji młodych ludzi (do 25. roku życia) na rynku pracy (skala zatrudniania oraz odmów przyjęcia do pracy), opinii pracowników powiatowych urzędów pracy na temat postaw prozawodowych młodzieży oraz możliwości pracodawców związanych z oferowaniem miejsc pracy absolwentom. Działania badawcze uwzględniły również grupę 1000 przedstawicieli firm prywatnych, wyłonionych w drodze losowania warstwowego nieproporcjonalnego. Pracodawcom zadano pytania o politykę personalną w ich firmach (w tym także podejście do zatrudniania absolwentów), charakterystykę lokalnego rynku pracy, ocenę przygotowania absolwentek do podjęcia pierwszej pracy, wykorzystywanie dodatkowych środków (np. z powiatowych urzędów pracy) na zatrudnianie młodych osób, plany rozwojowe względem zatrudniania absolwentów. Jednym z najważniejszych wniosków z badania było stwierdzenie niedostosowania oferty edukacyjnej szkół do lokalnego i regionalnego rynku pracy (coraz częściej poszukują one wykwalifikowanych informatyków, ekonomistów, marketingowców dobrze posługujących się językami obcymi, a nie, jak najczęściej wybierały absolwentki, pracowników administracji, punktów gastronomicznych, krawcowych oraz sprzedawców). Zdaniem badaczy wybory te podyktowane były zwykle własnymi preferencjami, a nie rzetelną analizą rynku pracy. Pracownicy powiatowych urzędów pracy zwracali uwagę, że młode bezrobotne kobiety, częściej niż ich rówieśnicy (mężczyźni), kładły nacisk na dalsze kształcenie lub podnoszenie kwalifikacji zawodowych, natomiast nie były zainteresowane otwarciem własnej działalności gospodarczej, co zdaniem autorów raportu powinno stymulować potrzebę dodatkowych badań nad przyczyną niechęci do tej formy podejmowania aktywności zawodowej wśród młodych absolwentek. Wyniki badania pracodawców potwierdzają trudną sytuację absolwentek na rynku pracy. Pracodawcy zgodnie deklarują, że jednym z powodów jest niewystarczające przygotowanie zawodowe młodych kobiet do podjęcia pierwszej pracy, a także postulują większy udział firm prywatnych w systemie edukacji poprzez różne formy praktyk i staży zawodowych.

Deskryptory TESE: pracodawca, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, absolwent, dostępność miejsc pracy, związek między szkoleniem a zatrudnieniem, rynek pracy, przyuczenie do zawodu, bezrobocie
TESE descriptors: employer, employability, school leaver, access to employment, training-employment relation, labour market, apprenticeship, unemployment
Publikacje:
  • Balcerzak-Paradowska, B., Kołaczek, B. i Głogosz, D. (2007). Losy zawodowe absolwentek. Raport z badań (moduł III). Pobrane z http://www.ptps.org.pl/index.php?id_strony=7&activ=1
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"