BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sytuacja opiekuńczo-wychowawcza rodzin terapeutycznych
Instytucja:
Data: 1990 – 1995
Badacz: Róża Pawłowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania była rola rodziny zastępczej niespokrewnionej w zaspokajaniu potrzeb biologicznych, psychicznych i społecznych dzieci osieroconych. W badaniu w 1990 r. wzięły udział 24 rodziny. W rodzinach pełnych utrzymywano się z pracy zarobkowej, renty albo emerytury. Samotne matki w większości pracowały zawodowo. Wśród nich były osoby z wykształceniem średnim oraz wyższym, jedna – z podstawowym. Rodzice z pełnych rodzin mieli wykształcenie zawodowe, średnie albo wyższe. Dzieci z badanych rodzin uczęszczały do szkoły podstawowej, dwoje z nich – do szkół specjalnych. W badanych rodzinach starano się jak najpozytywniej oddziaływać na proces wychowawczy dzieci. Rodzice – co charakterystyczne dla rodzin zastępczych – świadomie decydowali się na przyjęcie i wychowywanie dziecka. We wszystkich rodzinach objętych badaniem zaspokajano potrzeby biologiczne dzieci. Dzieci były starannie ubrane, wyspane i dobrze odżywione. Samotne matki dysponowały większymi mieszkaniami. W nieco lepszej sytuacji materialnej były rodziny pełne. Rodzice starali się również – jak zaobserwowano – zaspokajać potrzeby psychiczne dzieci, tak by czuły się w domu bezpiecznie, obdarzały opiekunów zaufaniem. Ponad połowa dzieci z badanych rodzin systematycznie uczęszczała na zajęcia szkolne. Rodzice starali się adekwatnie do wieku nagradzać i karać dzieci. Nauczyciele oceniali dzieci jako pogodne. Dzieci wykonywały obowiązki domowe, uczestniczyły w procesie funkcjonowania rodziny. Samotne matki tworzyły silniejszą więź emocjonalną z dziećmi. W roku 1995 w badaniu wzięło udział 65 zastępczych rodzin terapeutycznych (spośród 1300 rodzin zastępczych z województwa gdańskiego). W rodzinach objętych badaniem wychowywało się 69 dzieci. Badanie pokazało, że we wszystkich tych rodzinach członków łączyła silna więź emocjonalna, najsilniejsza – w rodzinach obcych (tzn. niespokrewnionych). Potrzeby biologiczne lepiej zaspokajane były również w rodzinach obcych. Rodziny spokrewnione stanowili bardzo często dziadkowie na rentach albo emeryturach, dlatego też nie udawało im się najlepiej zaspokajać potrzeb dziecka. Dwoje dzieci wychowywało się z rodzeństwem. Kontakty z osobami spoza rodziny zależały od stopnia wad rozwojowych dziecka, w jednym przypadku zostały ograniczone do minimum ze względu na brak mowy, samodzielnego poruszania się i siedzenia dziewczynki. U większości dzieci defekty rozwojowe były wynikiem alkoholizmu albo narkomanii rodziców. Występowały takie schorzenia jak: porażenie mózgowe, upośledzenie umysłowe, choroby układu pokarmowego. Rodzice zastępczy najczęściej borykali się z takimi problemami jak: trudności w nauce, zaburzenia w zachowaniu, kłopoty dziecka ze zdrowiem, kłopoty wychowawcze, zły stan zdrowia opiekunów, złe warunki mieszkaniowe albo finansowe. Rodzice sugerowali, że nauczyciele i wychowawcy powinni być bardziej aktywni w działaniach na rzecz konkretnej rodziny terapeutycznej. Twierdzili również, że chore dzieci powinny bezpłatnie wyjeżdżać do sanatoriów, a także korzystać z instytucji zajmujących się rehabilitacją upośledzonych.

Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, terapia, sierota, socjalizacja, dzieci w placówkach opiekuńczych, dziecko zagrożone, opieka nad młodzieżą, opieka nad dzieckiem, wychowanie dziecka, niekorzystne położenie, rodzina niepełna
TESE descriptors: family, parents, therapy, orphan, socialisation, children in public care, child at risk, youth protection, childcare, child rearing, disadvantaged background, one-parent family
Publikacje:
  • Pawłowska, R. (1996). Sytuacja opiekuńczo-wychowawcza rodzin terapeutycznych. Wychowanie w trzeźwości (dod.). Problemy Alkoholizmu, 1, 1-5.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"