Obserwuj
Tytuł badania: |
Nowoczesne technologie w rozwoju uczniów szkół ponadgimnazjalnych |
Instytucja: |
|
Data: |
4 kwietnia 2012 – 16 kwietnia 2012 |
Badacz: |
Marcin Dąbrowski, Dorota Kwiatkowska |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu ocenę zachowania młodzieży szkół ponadgimnazjalnych w środowisku nowoczesnych technologii (TIK). Za pośrednictwem dobrowolnej anonimowej ankiety internetowej przebadano 561 uczniów liceów i techników z całej Polski (49,9% chłopców oraz 50,1% dziewcząt). Respondenci byli uczestnikami Olimpiady Przedsiębiorczości. Wypowiadali się na temat częstotliwości korzystania z internetu na potrzeby edukacyjne i rozrywkowe. Oceniali oni swoje umiejętności w zakresie ICT, wymieniali korzyści i zagrożenia wynikające z powszechności użytkowania komputerów i internetu, a także opisywali wykorzystanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii w nauczaniu podstaw przedsiębiorczości. Autorzy badania ocenili współczesną młodzież jako reprezentantów społeczeństwa informacyjnego, ponieważ z łatwością i bez żadnych oporów wykorzystuje nowoczesne technologie w życiu codziennym, przede wszystkim do celów rozrywkowo-komunikacyjnych (aktywność na portalach społecznościowych). Jednocześnie dość zauważalne były braki kompetencyjne nauczycieli wykładających podstawy przedsiębiorczości, którzy rzadko wykorzystywali nowoczesne technologie do pracy z młodzieżą. |
Deskryptory TESE: |
e-kształcenie, nauczanie na odległość, technologia informacyjno-komunikacyjna, treści e-kształcenia, Internet, szkoła średnia, komputer, informatyka, przedsiębiorczość, użytkowanie komputerów |
TESE descriptors: |
e-learning, distance learning, ICT, e-learning content, Internet, secondary school, computer, computer science, enterpreneurship, computer usage |
Publikacje: |
- Dąbrowski, M. i Kwiatkowska, D. (2012). Nowoczesne technologie w rozwoju uczniów szkół ponadgimnazjalnych – wyniki badań. e-mentor, 3(45), 4-16.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.