Obserwuj
Tytuł badania: |
Nowoczesne technologie informacyjne w procesie nauczania i kształcenia nauczycieli |
Instytucja: |
|
Data: |
[2005] |
Badacz: |
Beata Kuźmińska-Sołśnia |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu przygotowania informatycznego (TIK) nauczycieli, a także skali stosowania przez nich technologii informacyjnych podczas zajęć lekcyjnych. Badaniem objęto 43 nauczycieli zatrudnionych w sześciu losowo wybranych szkołach gimnazjalnych z powiatu radomskiego. Zadaniem respondentów było określenie stopnia przygotowania informatycznego (np. rodzaju ukończonych studiów wyższych, ukończonych kursów doskonalących umiejętności informacyjne). Badanych poproszono także o wskazanie preferencji dotyczących dalszego dokształcania w zakresie np. internetu, programowania, obsługi i konstruowania baz danych, obsługi edytorów i programów specjalistycznych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono solidne przygotowanie nauczycieli do prowadzenia lekcji z wykorzystaniem komputerów i internetu, przy czym realizację tego typu zajęć uniemożliwiały utrudniony dostęp do pracowni komputerowych (np. zbyt mała liczba stanowisk w porównaniu z liczbą uczniów) oraz brak komputerów w pracowniach przedmiotowych. Dodatkowo okazało się, że respondenci najchętniej skorzystaliby z form dokształcania w zakresie internetu (32%). W dalszej kolejności wymieniano także programowania (20%), bazy danych (19%) oraz edytory, programy narzędziowe i specjalistyczne (16%). |
Deskryptory TESE: |
technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet, korzystanie z Internetu, doskonalenie zawodowe nauczycieli, tworzenie programów nauczania, wyposażenie, informatyka, nauczyciel z kwalifikacjami, oprogramowanie dydaktyczne, sprzęt komputerowy, użytkowanie komputerów, dostęp do Internetu, łatwość użytkowania |
TESE descriptors: |
ICT, Internet, Internet usage, in-service teacher training, curriculum development, equipment, computer science, qualified teacher, educational software, hardware, computer usage, Internet access, user-friendliness |
Publikacje: |
- Kuźmińska-Sołśnia, B. (2005). Nowoczesne technologie informacyjne w procesie nauczania i kształcenia nauczycieli. W: W. Furmanek, W. Walat, A. Piecuch (red.), Technika – informatyka – edukacja : Teoretyczne i praktyczne problemy edukacji informatycznej (s. 160-164). Pobrane z http://www.bks.pr.radom.pl/publikacje/Nowoczesne%20technologie%20informacyjne%20w%20procesie%20nauczania%20i%20ksztalcenia%20nauczycieli.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.