BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nowoczesne technologie informacyjne w procesie nauczania i kształcenia nauczycieli
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Beata Kuźmińska-Sołśnia
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu przygotowania informatycznego (TIK) nauczycieli, a także skali stosowania przez nich technologii informacyjnych podczas zajęć lekcyjnych. Badaniem objęto 43 nauczycieli zatrudnionych w sześciu losowo wybranych szkołach gimnazjalnych z powiatu radomskiego. Zadaniem respondentów było określenie stopnia przygotowania informatycznego (np. rodzaju ukończonych studiów wyższych, ukończonych kursów doskonalących umiejętności informacyjne). Badanych poproszono także o wskazanie preferencji dotyczących dalszego dokształcania w zakresie np. internetu, programowania, obsługi i konstruowania baz danych, obsługi edytorów i programów specjalistycznych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono solidne przygotowanie nauczycieli do prowadzenia lekcji z wykorzystaniem komputerów i internetu, przy czym realizację tego typu zajęć uniemożliwiały utrudniony dostęp do pracowni komputerowych (np. zbyt mała liczba stanowisk w porównaniu z liczbą uczniów) oraz brak komputerów w pracowniach przedmiotowych. Dodatkowo okazało się, że respondenci najchętniej skorzystaliby z form dokształcania w zakresie internetu (32%). W dalszej kolejności wymieniano także programowania (20%), bazy danych (19%) oraz edytory, programy narzędziowe i specjalistyczne (16%).  

Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet, korzystanie z Internetu, doskonalenie zawodowe nauczycieli, tworzenie programów nauczania, wyposażenie, informatyka, nauczyciel z kwalifikacjami, oprogramowanie dydaktyczne, sprzęt komputerowy, użytkowanie komputerów, dostęp do Internetu, łatwość użytkowania
TESE descriptors: ICT, Internet, Internet usage, in-service teacher training, curriculum development, equipment, computer science, qualified teacher, educational software, hardware, computer usage, Internet access, user-friendliness
Publikacje:
  • Kuźmińska-Sołśnia, B. (2005). Nowoczesne technologie informacyjne w procesie nauczania i kształcenia nauczycieli. W: W. Furmanek, W. Walat, A. Piecuch (red.), Technika – informatyka – edukacja : Teoretyczne i praktyczne problemy edukacji informatycznej (s. 160-164). Pobrane z http://www.bks.pr.radom.pl/publikacje/Nowoczesne%20technologie%20informacyjne%20w%20procesie%20nauczania%20i%20ksztalcenia%20nauczycieli.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"