Abstrakt: |
Badanie dotyczyło osiągnięć szkolnych uczniów na etapie nauczania początkowego. Badaniem objęto dwie klasy trzecie z pabianickich szkół podstawowych: 23 uczniów uczonych metodą innowacyjną (metody oparte na: działalności praktycznej uczniów, technikach twórczego myślenia, wybranych technikach C. Freineta, blokach tematycznych, ocenach opisowych, dostosowaniu pomieszczenia), 28 uczniów klasy uczonej metodą tradycyjną. W badaniu wstępnym zastosowano testy sprawdzające zakres wiadomości i umiejętności programowych za pierwszy semestr klasy trzeciej z języka polskiego, matematyki i środowiska, opracowane przez WODN Łódź. Stwierdzono, że różnica między obiema grupami była nieznaczna, choć uczniowie z grupy innowacyjnej wykazali więcej inicjatywy i pomysłowości. W badaniu końcowym zastosowano 13 testów sprawdzających umiejętności z zakresu: operacji poznawczych (Test Zastępowania Wyrazów, Test Synonimów, Test Wrażliwości na Kolejność, Test Klasyfikowania Wyrazów), myślenia konwergencyjnego (Test Znajdowania Relacji Słownych, Test Kolejności Zdań, Test Grupowania Słów), myślenia dywergencyjnego (Test Przyrostków, Test Alternatywnych Zastosowań, Test Wielokrotnego Grupowania), operacji oceny (Test Wyboru Zdań, Test Podwójnych Opisów, Test Najlepszej Klasy Słów). Stwierdzono, że uczniowie klasy innowacyjnej: osiągnęli wyższy poziom aktywności poznawczej w czytaniu tekstu ze zrozumieniem, rozumieniu słów i wyjaśnianiu ich znaczenia, stosowaniu określonych reguł w praktyce; w poszczególnych zakresach umiejętności uzyskali wyniki 11-19% wyższe, różnice procentów poprawnych odpowiedzi wzrastały wraz z trudnością testu, były istotne statystycznie; w zakresie wytwarzania dywergencyjnego odznaczali się oryginalnością pomysłów, łatwością zmiany kierunku poszukiwań, rozwojem wyobraźni i aktywności twórczej. |