BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kapitał intelektualny uczelni z perspektywy studentów
Instytucja:
Data: listopad 2011 – styczeń 2012
Badacz: Jan Fazlagić
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii studentów i wykładowców na temat kapitału intelektualnego uczelni. Ankietę przeprowadzono wśród 484 studentów (w tym ponad 61% kobiet) Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Respondenci wymieniali atrybuty innych uczelni mogące skłonić ich do zmiany miejsca studiowania, przyczyny wyboru danej uczelni i kierunku studiów, określali znaczenie odległości od miejsca zamieszkania przy wyborze uczelni, wpływ komentarzy internetowych i reklam medialnych na wybór uczelni, stopień zaufania do wybranej szkoły wyższej. Wyniki badania skłaniają do refleksji nad pomiarem kapitału intelektualnego uczelni, który, zdaniem respondentów, coraz rzadziej koncentruje się wokół kadry naukowej, bowiem dla studentów równie ważna jest oferta staży, praktyk, badań naukowych oraz platform edukacyjnych. Wywiady pogłębione przeprowadzono z ośmioma wykładowcami uczelni niepublicznych w Poznaniu. Respondenci określali, jak rozumieją termin kapitał intelektualny (np.: społeczność pracowników uczelni i studentów, kwalifikacje i osiągnięcia naukowe wykładowców), oraz wskazywali na główne składniki kapitału intelektualnego uczelni (np. kadra naukowa i kierownicza jednostki, strategia rozwoju, marka uczelni na rynku edukacyjnym, lokalizacja). Wyniki badania wskazują na niedostateczny zasób wiedzy z obszaru kapitału intelektualnego – stąd biorą się rozbieżności co do interpretacji terminu.

Deskryptory TESE: szkoła wyższa, kapitał ludzki, ocena uczących się, student, kadra naukowa, kadra pedagogiczna, wiedza, wybór studiów
TESE descriptors: higher education, human capital, evaluation of students, student, scientific staff, teaching staff, knowledge, choice of studies
Publikacje:
  • Fazlagić, J. (2012). Kapitał intelektualny szkoły wyższej z perspektywy studentów. e-mentor, 3. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/45/id/940
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"