Obserwuj
Tytuł badania: |
Kapitał intelektualny uczelni z perspektywy studentów |
Instytucja: |
|
Data: |
listopad 2011 – styczeń 2012 |
Badacz: |
Jan Fazlagić |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii studentów i wykładowców na temat kapitału intelektualnego uczelni. Ankietę przeprowadzono wśród 484 studentów (w tym ponad 61% kobiet) Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Respondenci wymieniali atrybuty innych uczelni mogące skłonić ich do zmiany miejsca studiowania, przyczyny wyboru danej uczelni i kierunku studiów, określali znaczenie odległości od miejsca zamieszkania przy wyborze uczelni, wpływ komentarzy internetowych i reklam medialnych na wybór uczelni, stopień zaufania do wybranej szkoły wyższej. Wyniki badania skłaniają do refleksji nad pomiarem kapitału intelektualnego uczelni, który, zdaniem respondentów, coraz rzadziej koncentruje się wokół kadry naukowej, bowiem dla studentów równie ważna jest oferta staży, praktyk, badań naukowych oraz platform edukacyjnych. Wywiady pogłębione przeprowadzono z ośmioma wykładowcami uczelni niepublicznych w Poznaniu. Respondenci określali, jak rozumieją termin kapitał intelektualny (np.: społeczność pracowników uczelni i studentów, kwalifikacje i osiągnięcia naukowe wykładowców), oraz wskazywali na główne składniki kapitału intelektualnego uczelni (np. kadra naukowa i kierownicza jednostki, strategia rozwoju, marka uczelni na rynku edukacyjnym, lokalizacja). Wyniki badania wskazują na niedostateczny zasób wiedzy z obszaru kapitału intelektualnego – stąd biorą się rozbieżności co do interpretacji terminu. |
Deskryptory TESE: |
szkoła wyższa, kapitał ludzki, ocena uczących się, student, kadra naukowa, kadra pedagogiczna, wiedza, wybór studiów |
TESE descriptors: |
higher education, human capital, evaluation of students, student, scientific staff, teaching staff, knowledge, choice of studies |
Publikacje: |
- Fazlagić, J. (2012). Kapitał intelektualny szkoły wyższej z perspektywy studentów. e-mentor, 3. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/45/id/940
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.