Abstrakt: |
Celem badania było określenie rozumienia przez uczniów klas piątych mitów w odniesieniu do rzeczywistości. W badaniu wzięło udział 100 uczniów z trzech klas Szkoły Podstawowej nr 24 w Toruniu. Piątoklasiści dostrzegają konieczność identyfikowania poszczególnych mitów i bohaterów z mitologii z konkretnymi miejscami i miastami, np. należy zaznaczyć, że Dedal pochodził z Aten, a Syzyf był królem Koryntu. We fragmentach Odysei poznanych podczas lekcji uczniowie identyfikowali opisowe przedstawienie ubioru greckiego z rzeczywistym. Zaobserwowano również, że całą Odyseję piątoklasiści traktują jako utwór fikcyjny, co znajduje potwierdzenie w badaniach naukowych. Uczniowie mieli trudności z połączeniem baśniowości mitów z konkretnymi miejscami akcji. W ich pojęciu baśniowość wiąże się zawsze z pozytywnym zakończeniem, dlatego też nie potrafili zrozumieć mitu o Prometeuszu, który za dobrodziejstwa wobec ludzi został ukarany wieczną męką. Bogów dzieci łączą ze sferą sacrum, a więc twierdzą, że należy szanować każdą religię i wszystkie bóstwa. Tylko jeden uczeń skrytykował nieobliczalne i okrutne zachowania greckich bogów. Większość badanych z podziwem odnosiła się do takich bohaterów jak: Prometeusz, Herakles i Odys. 93% badanych twierdziło, że Ikar słusznie został ukarany za swoją pychę. 85% uczniów nie było usatysfakcjonowanych, gdy mieli poczucie, że dany bohater został niesprawiedliwie ukarany. |