BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Mit a rzeczywistość
Instytucja:
Data: 1997 – 1998
Badacz: Maria Mameła
Abstrakt:

Celem badania było określenie rozumienia przez uczniów klas piątych mitów w odniesieniu do rzeczywistości. W badaniu wzięło udział 100 uczniów z trzech klas Szkoły Podstawowej nr 24 w Toruniu. Piątoklasiści dostrzegają konieczność identyfikowania poszczególnych mitów i bohaterów z mitologii z konkretnymi miejscami i miastami, np. należy zaznaczyć, że Dedal pochodził z Aten, a Syzyf był królem Koryntu. We fragmentach Odysei poznanych podczas lekcji uczniowie identyfikowali opisowe przedstawienie ubioru greckiego z rzeczywistym. Zaobserwowano również, że całą Odyseję piątoklasiści traktują jako utwór fikcyjny, co znajduje potwierdzenie w badaniach naukowych. Uczniowie mieli trudności z połączeniem baśniowości mitów z konkretnymi miejscami akcji. W ich pojęciu baśniowość wiąże się zawsze z pozytywnym zakończeniem, dlatego też nie potrafili zrozumieć mitu o Prometeuszu, który za dobrodziejstwa wobec ludzi został ukarany wieczną męką. Bogów dzieci łączą ze sferą sacrum, a więc twierdzą, że należy szanować każdą religię i wszystkie bóstwa. Tylko jeden uczeń skrytykował nieobliczalne i okrutne zachowania greckich bogów. Większość badanych z podziwem odnosiła się do takich bohaterów jak: Prometeusz, Herakles i Odys. 93% badanych twierdziło, że Ikar słusznie został ukarany za swoją pychę. 85% uczniów nie było usatysfakcjonowanych, gdy mieli poczucie, że dany bohater został niesprawiedliwie ukarany.

Deskryptory TESE: filologia klasyczna, Grecja, starożytna greka, grecki, łacina, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, rozumienie, rozumowanie, wiedza
TESE descriptors: classical studies, Greece, Ancient Greek, Greek, Latin, literature, children's and youth literature, comprehension, reasoning, knowledge
Publikacje:
  • Mameła, M. (1999). Mit a rzeczywistość. Edukacja i Dialog, 1, 24-27.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"