BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzice wobec nowych zadań edukacyjnych
Data: 1998
Badacz: Zofia Dołęga
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii zaocznych studentów pedagogiki oraz słuchaczy kolegiów nauczycielskich na temat roli rodziców w procesach instytucjonalnej edukacji i wychowania. Skupiono się przede wszystkim na takich kwestiach jak: rodzaj relacji rodzice – szkoła, czynniki kształtujące i ograniczające tę relację oraz oczekiwania rodziców wobec edukacji instytucjonalnej. W ankiecie wzięło udział 188 osób. Blisko dwie trzecie respondentów uważało, że głównym czynnikiem ograniczającym relację szkoła – rodzice jest brak czasu. 38% ankietowanych twierdziło, że rodzice niewiele wiedzą o procesie edukacji i wychowania, nie poszerzają tej wiedzy i nie zastanawiają się wcale nad swoją rolą w relacjach z instytucjami edukacyjnymi. Z drugiej strony same instytucje związane z edukacją i wychowaniem nie dostrzegają potencjału w relacjach szkoły z rodzicami uczniów. Ponad jedna trzecia respondentów uważała, że czynnikiem utrudniającym kontakty rodziców ze szkołą jest skupienie tych pierwszych na zaspokajaniu przede wszystkim potrzeb materialnych. 35% badanych twierdziło, że należy podjąć działania mające na celu zacieśnienie kontaktów szkoły z rodzicami; 16% wskazywało na potrzebę ochrony socjalnej rodziny. Około 13% ankietowanych sądziło, że na polepszenie stosunków szkoła – rodzice mogłaby wpłynąć reforma systemu edukacji. Mała część badanych postulowała zmiany w programie nauczania, nastawione na przygotowanie do wymagań współczesności. Prawie 40% ankietowanych twierdziło, że relacje szkoła – rodzice powinny mieć charakter społecznego wspierania się. To oznacza, że rodzice intensywnie uczestniczą we współpracy ze szkołą, a ich rola nie ogranicza się do sporadycznego dopytywania się o rezultaty dziecka w nauce.

Deskryptory TESE: zatrudnienie, relacja rodzice – szkoła, uczestnictwo rodziców, reforma szkolnictwa, reforma programu nauczania, wkład rodziców, decyzja rodziców, stowarzyszenie rodziców, rodzice
TESE descriptors: employment, parent-school relation, parent participation, educational reform, curriculum reform, parental contribution, parental choice, parents' association, parents
Publikacje:
  • Dołęga, Z. (1999). Rodzice wobec nowych zadań edukacyjnych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 7, 33-37.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"