BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena wiedzy, postaw i zagrożeń dotyczących używania substancji psychoaktywnych przez młodzież niepełnosprawną wzrokowo
Instytucja:
Data: kwiecień 2010
Badacz: Józef Kocur, Klaudia Mąkosa, Katarzyna Nowakowska
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę oceny wiedzy, postaw i zagrożeń dotyczących używania substancji psychoaktywnych przez młodzież niepełnosprawną wzrokowo. W badaniu uczestniczyło 258 uczniów z trzech wylosowanych ośrodków szkolno-wychowawczych dla młodzieży niepełnosprawnej wzrokowo: w Krakowie, Łodzi i Wrocławiu. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety zawierający 72 pytania dotyczące, m.in.: palenia papierosów, sięgania po alkohol i narkotyki, wiedzy o uzależnieniach, miejsc udzielających pomocy osobom uzależnionym, programów profilaktycznych. Część pytań opracowano w oparciu o Europejski Program Badań nad Używaniem Alkoholu i Środków Odurzających przez Młodzież Szkolną (European School Survey Project on Alcohol and Drugs ESPAD). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że częściej w programach profilaktycznych na temat szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu i/lub zapobiegania używaniu narkotyków brały udział kobiety niż mężczyźni. Jednocześnie okazało się, że im młodsi badani uczniowie, tym częściej uczestniczyli oni we wszystkich rodzajach spotkań profilaktycznych. Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono również, że większość ankietowanych potwierdziła przydatność udziału w powyższych spotkaniach, przy czym częściej byli to mężczyźni niż kobiety, niewidomi niż niedowidzący, mieszkańcy miast niż wsi, uczniowie szkół gimnazjalnych niż ponadgimnazjalnych oraz mieszkający poza internatem niż mieszkańcy internatu.

Deskryptory TESE: dziecko zagrożone, szkolnictwo specjalne, narkomania, złe sprawowanie, postawa, rozwój fizyczny
TESE descriptors: child at risk, separate special education, drug abuse, misconduct, attitude, physical development
Publikacje:
  • Kocur, J., Nowakowska, K. i Mąkosa, K. (2011). Ocena wiedzy, postaw i zagrożeń dotyczących używania substancji psychoaktywnych przez młodzież niepełnosprawną wzrokowo. Pobrane z http://www.cinn.gov.pl/portal?id=166545
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"