Abstrakt: |
Badanie miało charakter pilotażu, a jego celem było poznanie postaw uczniów klas siódmych i ósmych szkoły podstawowej wobec prawa. Próba badawcza liczyła 153 uczniów (102 chłopców i 51 dziewcząt). Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego oraz anonimową ankietą. Wyniki badania ujawniły, że większość respondentów prezentowała liberalną postawę wobec prawa oraz przyznała się do jego złamania w pewnych sytuacjach. Badanie potwierdziło również zależność między postawą wobec prawa a jego respektowaniem. Im bardziej liberalne było podejście badanych, tym większe prawdopodobieństwo pojawienia się zachowań przestępczych. Kolejna zależność łączyła modele postaw wobec prawa oferowane przez otoczenie społeczne z własnym szacunkiem uczniów dla prawa. Dziewczęta okazały się prezentować mniej cech prowadzących do zachowań przestępczych niż chłopcy. Wykształcenie rodziców również warunkowało postawy uczniów – im było ono wyższe, tym większy był prawny konformizm badanych tak na polu postaw, jak i działań. |