BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy uczniów wobec prawa
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Violetta Będkowska-Heine
Abstrakt:

Badanie miało charakter pilotażu, a jego celem było poznanie postaw uczniów klas siódmych i ósmych szkoły podstawowej wobec prawa. Próba badawcza liczyła 153 uczniów (102 chłopców i 51 dziewcząt). Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego oraz anonimową ankietą. Wyniki badania ujawniły, że większość respondentów prezentowała liberalną postawę wobec prawa oraz przyznała się do jego złamania w pewnych sytuacjach. Badanie potwierdziło również zależność między postawą wobec prawa a jego respektowaniem. Im bardziej liberalne było podejście badanych, tym większe prawdopodobieństwo pojawienia się zachowań przestępczych. Kolejna zależność łączyła modele postaw wobec prawa oferowane przez otoczenie społeczne z własnym szacunkiem uczniów dla prawa. Dziewczęta okazały się prezentować mniej cech prowadzących do zachowań przestępczych niż chłopcy. Wykształcenie rodziców również warunkowało postawy uczniów – im było ono wyższe, tym większy był prawny konformizm badanych tak na polu postaw, jak i działań.

Deskryptory TESE: postawa, uczeń, szkoła podstawowa, przestępczość, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: attitude, pupil, primary school, dellinquency, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Będkowska-Heine, V. (1999). Postawy uczniów wobec prawa. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 130, 175-192.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"