Abstrakt: |
Przedmiotem badania poświęconego postawom uczniów wobec geografii były m.in. czynniki wpływające na stosunek młodych ludzi wobec tego przedmiotu. W badaniu wykorzystano dwa kwestionariusze: 1) złożony z 21 skategoryzowanych pytań; służył do określenia miejsca geografii jako przedmiotu nauczania w szkole, przydatności wiedzy z tego zakresu w życiu codziennym itp.; 2) złożony z 16 skategoryzowanych pytań; służył do określenia wpływu sytuacji lekcyjnych na formowanie się określonych postaw uczniów wobec przedmiotu geografia. Badana grupa liczyła 200 osób. Uczniowie uczęszczali do klas siódmych i ósmych szkół podstawowych w Kielcach. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że większość respondentów uważała geografię za jeden z ważniejszych przedmiotów szkolnych (średnia: 5,7 punktów w skali sześciostopniowej). Uczniowie nie dostrzegali negatywnych aspektów geografii, tzn. m.in. nie widzieli złego wpływu odkryć geograficznych. Jednocześnie w dużej mierze doceniali przydatność geografii w życiu codziennym (15,4 punktów w skali osiemnastostopniowej), np. jeśli chodzi o prognozowanie pogody. Dla 70% uczniów uczenie się geografii było interesujące, a dla 60% przyjemne. Mimo to respondenci twierdzili, że geografia nie należy do najłatwiejszych przedmiotów szkolnych, m.in. dlatego, że nie zawiera zbyt wielu faktów koniecznych do zapamiętania. 80% uczniów wskazało na sposób prowadzenia lekcji jako element wywierający największy wpływ na kształtowanie ich postaw wobec przedmiotu. Mniej ważne w tej kwestii okazały się: wysokie wymagania dotyczące zasobu wiedzy (32% badanych), przydatność treści w wykształceniu ogólnym (25%), stosunki między nauczycielem a uczniem (20%). Wyniki badania wykazały również, że chociaż uczniowie zazwyczaj mieli negatywny stosunek wobec szkoły, to ich postawa wobec geografii jako przedmiotu szkolnego była na ogół pozytywna. |