BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy uczniów wobec geografii jako przedmiotu szkolnego
Data: 1990 – 1991
Badacz: Mirosław Mularczyk
Abstrakt:

Przedmiotem badania poświęconego postawom uczniów wobec geografii były m.in. czynniki wpływające na stosunek młodych ludzi wobec tego przedmiotu. W badaniu wykorzystano dwa kwestionariusze: 1) złożony z 21 skategoryzowanych pytań; służył do określenia miejsca geografii jako przedmiotu nauczania w szkole, przydatności wiedzy z tego zakresu w życiu codziennym itp.; 2) złożony z 16 skategoryzowanych pytań; służył do określenia wpływu sytuacji lekcyjnych na formowanie się określonych postaw uczniów wobec przedmiotu geografia. Badana grupa liczyła 200 osób. Uczniowie uczęszczali do klas siódmych i ósmych szkół podstawowych w Kielcach. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że większość respondentów uważała geografię za jeden z ważniejszych przedmiotów szkolnych (średnia: 5,7 punktów w skali sześciostopniowej). Uczniowie nie dostrzegali negatywnych aspektów geografii, tzn. m.in. nie widzieli złego wpływu odkryć geograficznych. Jednocześnie w dużej mierze doceniali przydatność geografii w życiu codziennym (15,4 punktów w skali osiemnastostopniowej), np. jeśli chodzi o prognozowanie pogody. Dla 70% uczniów uczenie się geografii było interesujące, a dla 60% przyjemne. Mimo to respondenci twierdzili, że geografia nie należy do najłatwiejszych przedmiotów szkolnych, m.in. dlatego, że nie zawiera zbyt wielu faktów koniecznych do zapamiętania. 80% uczniów wskazało na sposób prowadzenia lekcji jako element wywierający największy wpływ na kształtowanie ich postaw wobec przedmiotu. Mniej ważne w tej kwestii okazały się: wysokie wymagania dotyczące zasobu wiedzy (32% badanych), przydatność treści w wykształceniu ogólnym (25%), stosunki między nauczycielem a uczniem (20%). Wyniki badania wykazały również, że chociaż uczniowie zazwyczaj mieli negatywny stosunek wobec szkoły, to ich postawa wobec geografii jako przedmiotu szkolnego była na ogół pozytywna.

Deskryptory TESE: geografia, nauczanie, postawa, postawa wobec szkoły, wiedza, relacja nauczyciel – uczeń, uczeń, przedmiot nauczania
TESE descriptors: geography, teaching, attitude, attitude towards school, knowledge, teacher-student relation, pupil, curriculum subject
Publikacje:
  • Mularczyk, M. (1993). Postawy uczniów wobec geografii jako przedmiotu szkolnego. Geografia w Szkole, 2, 122-125.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"