BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samoocena i aspiracje młodzieży niepełnosprawnej
Instytucja:
Data: 1996 – 1997
Badacz: Ewa Drozd
Abstrakt:

Przedmiotem badania były samoocena i aspiracje młodzieży niepełnosprawnej. W badaniu wzięło udział 30 uczniów w normie intelektualnej, z zaburzeniami ruchu, uczęszczających do Liceum Zawodowego przy Zespole Szkół Specjalnych w Centrum Rehabilitacji w Konstancinie-Jeziornie. W grupie kontrolnej znalazło się 30 uczniów pełnosprawnych z liceum zawodowego w Warszawie. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że uczniowie niepełnosprawni określone elementy samooceny oceniają wysoko albo średnio; te same elementy są oceniane przez uczniów pełnosprawnych na poziomie wysokim. Nie zaobserwowano różnic w poziomie dominacji w obu badanych grupach. Cztery osoby niepełnosprawne stwierdziły, że cechuje je wysoki poziom dominacji, pozostali stwierdzili, że poziom dominacji w ich przypadku jest średni. 53% osób niepełnosprawnych i 67% pełnosprawnych stwierdziło, że poziom ich otwartości jest wysoki. Różnice w poziomie otwartości wśród pełnosprawnych i niepełnosprawnych uczniów miały charakter nieistotny statystycznie. 53% uczniów niepełnosprawnych stwierdziło, że kontrolują siebie na wysoki poziomie, 40% na przeciętnym, a 7% (dwie osoby) – na niskim. Wśród uczniów pełnosprawnych 70% uważało, że poziom samokontroli jest u nich wysoki. Żaden z uczniów pełnosprawnych nie twierdził, że poziom jego samokontroli jest niski. 53% niepełnosprawnych uznało swój nastrój podstawowy za przeciętny, 23% za wysoki i niski. Okazało się, że wśród uczniów pełnosprawnych 47% twierdziło, że ich nastrój podstawowy jest wysoki, 33% przeciętny, 20% niski. Na podstawie uzyskanych wyników można stwierdzić, że młodzież pełnosprawną w większości (67%) cechuje wysoki poziom samooceny, 33% zaś – przeciętny. Wśród uczniów niepełnosprawnych dominuje samoocena przeciętna (63%), a w przypadku 37% uczniów jest wysoka. 57% uczniów pełnosprawnych chciałoby podjąć studia na wyższej uczelni po ukończeniu szkoły średniej; pozostali planowali kontynuację nauki w szkole policealnej. Wśród młodzieży niepełnosprawnej aspiracje edukacyjne były nieco inne – połowa chciała rozpocząć naukę w szkole pomaturalnej, 27% na studiach, 17% planowało podjąć pracę, pozostali chcieli założyć rodzinę. Badanie wykazało, że młodzież obarczona kalectwem – objęta specjalistyczną opieką – radziła sobie z niepełnosprawnością. Uczniowie niepełnosprawni postrzegali siebie jako nieustępliwych, umiejących przekonywać do swojej racji. Nie stwierdzono, by któryś z niepełnosprawnych uczniów był sfrustrowany albo bardzo przygnębiony z powodu kalectwa. Młodzież dotknięta niepełnosprawnością znacznie niżej niż pełnosprawni ocenia własne kompetencje społeczne – bliskość emocjonalną, zależność i zaufanie.

Deskryptory TESE: zdrowie, choroba, problemy zdrowotne, samoocena, krytycyzm, relacje interpersonalne, przejście ze szkoły średniej do wyższej, wybór szkoły, wybór studiów, wybór kierunku kształcenia zawodowego
TESE descriptors: health, illness, health problems, self-evaluation, critical sense, interpersonal relations, transition from upper secondary to higher education, choice of school, choice of studies, choice of training
Publikacje:
  • Drozd, E. (1999). Samoocena i aspiracje młodzieży niepełnosprawnej. Edukacja i Dialog, 2, 27-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"