BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samoocena, kompetencje społeczne a satysfakcja z życia studentów niepełnosprawnych ruchowo
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Stanisława Byra
Abstrakt:

W badaniu postawiono następujące problemy badawcze: jakie jest poczucie satysfakcji z życia studiujących osób niepełnosprawnych w porównaniu z ich pełnosprawnymi rówieśnikami; jaki jest poziom samooceny i kompetencji społecznych studentów niepełnosprawnych, a jaki jest udziałem studentów pełnosprawnych; czy występują, a jeżeli tak, to jaki charakter mają związki zależnościowe pomiędzy samooceną, a kompetencjami społecznymi oraz satysfakcją z życia studentów niepełnosprawnych? W badaniu posłużono się Skalą Satysfakcji z Życia (SBWL), Kwestionariuszem Kompetencji Społecznych (oprac. Matczak), Skalą Samooceny (TSCS). W badaniu wzięło udział 70 osób (35 osób niepełnosprawnych ruchowo, a 35 osób bez tych zaburzeń). Respondenci w momencie badania mieli 20-26 lat (studenci studiów dziennych). Wśród osób niepełnosprawnych ruchowo byli inwalidzi (20 osób), osoby poruszające się samodzielnie (11 osób) oraz chodzące z pomocą kul (cztery osoby). W badaniu weryfikowano następujące elementy: satysfakcja z życia badanych (wśród studentów niepełnosprawnych wskaźniki są bardzo niskie), samoocena badanych (osoby niepełnosprawne wykazują niższy stopień samozadowolenia oraz samoakceptacji), kompetencje społeczne badanych (w grupie podstawowej i porównawczej kompetencje społeczne są na niskim lub przeciętnym poziomie). Ponadto wyniki badań potwierdziły wstępne założenie hipotetyczne dotyczące zależności pomiędzy samooceną i kompetencjami społecznymi badanych (poziom samoakceptacji, poczucia własnej wartości, oceny własnej fizyczności i pewności siebie w kontaktach z innymi dodatnio koreluje z poziomem kompetencji w zakresie prezentowania posiadanych zdolności i umiejętności).

Deskryptory TESE: kompetencje społeczne, kompetencje, postawa, student, samoocena, problemy zdrowotne, osoby niepełnosprawne, upośledzenie
TESE descriptors: social competences, competence, attitude, student, self-evaluation, health problems, people with disabilities, disability
Publikacje:
  • Byra, S. (2006). Samoocena, kompetencje społeczne a satysfakcja z życia studentów niepełnosprawnych ruchowo. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2, 60-80.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"