Obserwuj
Tytuł badania: |
Młodzież a narkotyki |
Instytucja: |
|
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Tomasz Kowalewicz, Zbigniew Maj |
Abstrakt: |
Celem głównym badania była diagnoza problemu narkomanii wśród młodzieży szkolnej. Do przeprowadzenia badania zastosowano metodę zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI), którym poddano 146 uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Eksperyment prowadzono w formie 16 dyskusji grupowych w miastach: Puławy, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź. Tematami dyskusji były następujące zagadnienia: problemy młodzieży, wiedza na temat substancji psychoaktywnych, wzory używania narkotyków, ich dostępność, relacje z rówieśnikami, rodziną i lokalnym środowiskiem, wiedza na temat systemu pomocy osobom uzależnionym, udział w programach profilaktycznych i ocena ich skuteczności. Wyniki badania obrazują coraz większą popularność narkotyków wśród młodzieży przy jednoczesnym dość wysokim stopniu świadomości ich negatywnego wpływu na zdrowie i życie człowieka. Młodzież wykazała się wiedzą na temat miejsc, do których można się udać po pomoc w przypadku uzależnienia. Zajęcia profilaktyczne, odbywające się w szkołach, uczniowie uznali za nieskuteczne. |
Deskryptory TESE: |
narkomania, młodzież, profilaktyka, złe sprawowanie, środowisko społeczno-kulturowe, relacje interpersonalne |
TESE descriptors: |
drug abuse, youth, prevention, misconduct, socio-cultural environment, interpersonal relations |
Publikacje: |
- Maj, Z. i Kowalewicz, T. (2009). Raport z badań. Młodzież a narkotyki. Program badań jakościowych zrealizowany na zlecenie Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Pobrane z http://www.cinn.gov.pl/portal?id=166545
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.