
Obserwuj
Tytuł badania: |
Młodzież a Natura 2000 |
Instytucja: |
|
Data: |
4 stycznia 2011 – 17 stycznia 2011 |
Badacz: |
Alina Stanaszek, Magdalena Tędziagolska |
Abstrakt: |
Badanie (o charakterze socjologicznym) miało na celu charakterystykę świadomości ekologicznej polskich gimnazjalistów, a szczególnie ich stosunku do znajomości Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. Badanie przeprowadziło Centrum Badań Opinii Społecznej w ramach projektu Szerokie wody Natury 2000 realizowanego przez Instytut na rzecz Ekorozwoju (dofinansowanie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej). Do realizacji badania wykorzystano wywiad audytoryjny na próbie 521 gimnazjalistów (51% chłopców oraz 49% dziewcząt) z całej Polski (szkoły gimnazjalne wybrano w losowaniu warstwowym). Respondentom zadano pytania o ich zainteresowanie przyrodą i ochroną środowiska, podejmowane aktywności związane ze środowiskiem naturalnym, znajomość organizacji ekologicznych, umiejętności wyszukiwania informacji na temat przyrody, postawy proekologiczne w domach rodzinnych uczniów itp. Wyniki badania zostały opracowane dla poszczególnych regionów Polski (regiony: północny, centralny, południowo-zachodni, południowo-wschodni). Wybrane wnioski z badania są następujące: uczniowie gimnazjum troszczą się o środowisko naturalne (w szczególności: ratowanie roślin i zwierząt); jednym ze źródeł informacji o przyrodzie i ochronie środowiska jest telewizja (na drugim miejscu plasuje się internet, TIK); im starsze roczniki uczniów klas gimnazjalnych, tym zmniejsza się poziom zainteresowania tematyka przyrodniczą. |
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, biologia, geografia, nauki przyrodnicze, obszar wiejski, obszar miejski, Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
lower secondary, biology, geography, natural sciences, rural area, urban area, Internet, ICT |
Publikacje: |
- Stanaszek, A. i Tędziagolska, M. (2011). Młodzież a Natura 2000. Raport z badania. Pobrane z http://natura2000.org.pl/wp-content/uploads/2011/07/Mlodziez_a_Natura_2000_raport_2011.pdf

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.