BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież a problem narkomanii : dynamika postaw wobec zjawiska narkomanii młodzieży zielonogórskich szkół i uczelni
Data: [1992]
Badacz: Dorota Rybczyńska
Abstrakt:

Przedmiotem badań był stan świadomości uczniów czterech szkół ponadpodstawowych i studentów dwóch szkół wyższych w Zielonej Górze, odnoszący się do narkomanii. Badaniem objęto 711 osób z klas humanistycznych liceów ogólnokształcących i z Zasadniczej Szkoły Zawodowej oraz z Wyższej Szkoły Pedagogicznej i Wyższej Szkoły Inżynierskiej. Wyniki badań dowiodły, że wśród czynników społeczno-demograficznych, warunkujących wiedzę o narkomanii i ocenę tego zjawiska, najważniejszym był typ szkoły – pod względem poziomu wiedzy na temat narkomanii na początku znalazła się WSP, której studenci byli najlepiej zorientowani w tym temacie, na końcu zaś ZSZ. Między nimi oscylowały WSI i licea. Studenci WSP legitymowali się również najbardziej jednolitym zasobem wiadomości w porównaniu z uczniami ZSZ. Pod tym względem podobnie ułożyła się zależność oceny narkomanii od typu szkoły – studenci deklarowali bardziej zunifikowany, niechętny stosunek do narkomanii, uczniowie zaś prezentowali postawę bardziej różnorodną (od dezaprobaty po tolerancję i aprobatę). Większość studentów stanowili „teoretycy”, czyli osoby nieznające problemu narkomanii z autopsji. Młodzież ZSZ zaliczyć można było przede wszystkim do osób zagrożonych narkomanią (sporadyczne stosowanie środków) oraz biorących środki narkotyczne (systematyczne branie środków i jednoczesne utrzymywanie kontaktów z osobami narkotyzującymi się). Obserwacje te skłoniły autorkę do wniosku, że zależność między profilem kształcenia a wiedzą i oceną narkomanii sugeruje konieczność włączenia do nauczania technicznego treści dotyczących zjawisk społecznych.

Deskryptory TESE: zdrowie, student, postawa, uczeń, szkoła wyższa
TESE descriptors: health, student, attitude, pupil, higher education
Publikacje:
  • Rybczyńska, D. (1994). Młodzież a problem narkomanii : dynamika postaw wobec zjawiska narkomanii młodzieży zielonogórskich szkół i uczelni. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"