Obserwuj
Tytuł badania: |
Starość w percepcji młodzieży – perspektywa pedagogiczna |
Instytucja: |
|
Data: |
październik 2011 – grudzień 2011 |
Badacz: |
Bożena Krupa |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę postrzegania starości wśród młodzieży licealnej. Dane zbierano podczas badań fokusowych (siedem spotkań dyskusyjnych), prowadzonych wśród młodzieży licealnej z Zamojszczyzny. Łącznie w dyskusjach wzięło udział 187 uczniów klas maturalnych. Respondenci wskazywali, z czym kojarzy im się starość; opisywali problemy ludzi starszych, ich zajęcia; diagnozowali problemy wynikające ze starzenia się społeczeństwa. Wyniki badania obrazują jednoznacznie negatywny stosunek młodych ludzi do starości. Autorka badania proponuje rozwiązania mogące zniwelować negatywny obraz ludzi starszych w oczach nastolatków: tworzenie międzypokoleniowych programów edukacyjnych; włączenie tematu starości do programów nauczania zarówno na poziomie szkół dla dzieci i młodzieży, jak i na poziomie edukacji ustawicznej; włączenie starości jako wartości do procesu wychowania. |
Autorskie słowa kluczowe: |
starość, stereotyp, gerontofobia |
Author's Keywords: |
old age, stereotype, gerontophobia |
Deskryptory TESE: |
postawa, wiek, młodzież, relacja dorosły – dziecko, struktura społeczna, umiejętności komunikowania się, środowisko społeczno-kulturowe |
TESE descriptors: |
attitude, age, youth, adult-child relation, social structure, communicative competences, socio-cultural environment |
Publikacje: |
- Krupa, B. (2012). Starość w percepcji młodzieży – perspektywa pedagogiczna. Nowiny Lekarskie, 81. Pobrane z http://www.nowinylekarskie.ump.edu.pl/uploads/2012/1/36_1_81_2012.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.