Obserwuj
Tytuł badania: |
Ocena częstotliwości oraz wartości energetycznej śniadań spożywanych przez uczniów wybranych szkół podstawowych i gimnazjalnych w Pile |
Instytucja: |
|
Data: |
maj 2008 |
Badacz: |
Joanna Sadowska, Agnieszka Zakrzewska |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę prawidłowego spożywania pierwszego i drugiego śniadania przez dzieci ze szkoły podstawowej i gimnazjum. Do badania (z użyciem kwestionariusza ankiety) przystąpiło 463 uczniów (255 dziewcząt oraz 208 chłopców) z losowo wybranych szkół podstawowych i gimnazjalnych z Piły (województwo wielkopolskie). Dobór osób do próby badawczej był dobrowolny. Uczniowie deklarowali częstość spożywanych śniadań (pierwszego przed wyjściem do szkoły i drugiego w szkole); oceniali swój wygląd fizyczny; wskazywali osoby przygotowujące im śniadania; opisywali skład posiłków. Zarówno w przypadku pierwszego, jak i drugiego śniadania uczniowie deklarowali regularne, codzienne spożywanie, jednak, jak pokazały wyniki badań, wraz z wiekiem odsetek nastolatków rozpoczynających dzień od śniadania wyraźnie się zmniejszył. Badacze zauważyli także nieprawidłowości w dobrze produktów spożywanych na śniadanie, co wpływa na wartość energetyczną posiłków, niedostosowaną do potrzeb rozwojowych młodego organizmu. |
Autorskie słowa kluczowe: |
dzieci, spożycie śniadań, wartość energetyczna |
Author's Keywords: |
children, breakfast consumption, energy value |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, edukacja żywieniowa, edukacja zdrowotna, choroba, rozwój fizyczny, rozwój dziecka |
TESE descriptors: |
health, nutrition education, health education, illness, physical development, child development |
Publikacje: |
- Sadowska, J. i Zakrzewska, A. (2010). Ocena częstotliwości oraz wartości energetycznej śniadań spożywanych przez uczniów wybranych szkół podstawowych i gimnazjalnych w Pile. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 4, 413-418.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.