BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w kwietniu 2010 roku w województwie podlaskim i warmińsko-mazurskim
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: kwiecień 2010 – wrzesień 2010
Badacz: Iwona Abramowicz, Paweł Brodecki, Maria Fromelc-Chmielewska, Czesław Jarosz, Grażyna Klimuszko, Wiesława Łempicka, Mariola Matejkowska, Elżbieta Prószyńska, Iwona Sokólska, Renata Wysocka, Mariusz Zysk
Abstrakt:

Celem badania było opisanie organizacji, przebiegu oraz wniosków z egzaminu gimnazjalnego w roku 2010 na terenie działania Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży, czyli w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim. Powszechny i obowiązkowy egzamin gimnazjalny, jako część zewnętrznego systemu oceniania, składa się z trzech części (humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej, a od 2009 r. również językowej) i ma na celu m.in. sprawdzenie opanowania umiejętności i wiadomości określonych w standardach wymagań egzaminacyjnych, wpływanie na proces nauczania – uczenia się poprzez dostarczenie informacji zwrotnej na temat jakości kształcenia, dostarczenie zobiektywizowanej, porównywalnej informacji o osiągnięciach szkolnych uczniów gimnazjów (wykorzystywanej np. podczas rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych). Raport zawiera informacje na temat: organizacji i przebiegu egzaminu gimnazjalnego w 2010 r. (zgłaszanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego, przygotowania do przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego, dystrybucja i redystrybucja materiałów egzaminacyjnych, przebieg egzaminu gimnazjalnego, sprawdzanie i ocenianie prac uczniów, przekazanie wyników szkołom i uczniom, udostępnianie prac do wglądu), charakterystyki populacji zdających, części humanistycznej – arkusz standardowy (wyniki uzyskane przez uczniów z województwa podlaskiego i warmińsko-mazurskiego, wyniki egzaminu a wielkość miejscowości, wyniki uczniów z dysleksją i bez dysleksji, wyniki a płeć uczniów, osiągnięcia uczniów w poszczególnych obszarach umiejętności), zestaw zadań z zakresu przedmiotów humanistycznych – arkusz standardowy, poziom wykonania zadań – część humanistyczna, umiejętności uczniów w poszczególnych obszarach (czytanie i odbiór tekstów kultury, tworzenie własnego tekstu), wyniki uczniów słabowidzących i niewidomych, wyniki uczniów słabosłyszących i niesłyszącyh, wyniki i osiągnięcia uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim, części matematyczno-przyrodniczej – arkusz standardowy (wyniki uzyskane przez uczniów z województwa podlaskiego i warmińsko-mazurskiego, wyniki egzaminu a wielkość miejscowości, wyniki uczniów z dysleksja i bez dysleksji, wyniki a płeć uczniów, osiągnięcia uczniów w poszczególnych obszarach umiejętności), opis zestawu zadań i poziom ich wykonania, umiejętności uczniów w poszczególnych obszarach, części językowej (język angielski, język niemiecki, język rosyjski, język francuski), średnich wyników szkół, średnich wyników w powiatach. Na terenie OKE w Łomży statystyczny uczeń trzeciej klasy gimnazjum uzyskał na egzaminie gimnazjalnym w części humanistycznej 29,04 pkt (średnia krajowa: 30,3 pkt), co stanowi 58% wszystkich możliwych punktów do zdobycia. Średni wynik z części matematyczno-przyrodniczej wyniósł 24,4 pkt (przy średniej krajowej 23,9 pkt). Egzamin dla uczniów III klas gimnazjum odbył się 27-29 kwietnia 2010 r. Udział w nim wzięło 32 713 uczniów. Badacze zaprezentowali wyniki uczniów z okręgu wrocławskiego w porównaniu z całą populacją gimnazjalistów za pomocą skali staninowej. Niniejsze opracowanie zostało upublicznione we wrześniu 2010 r.

Deskryptory TESE: przejście z gimnazjum do liceum/technikum, ewaluacja, egzamin, postępy w nauce, egzamin końcowy, egzamin pisemny, test standaryzowany, jakość kształcenia, jakość nauczania
TESE descriptors: transition from lower to upper secondary education, evaluation, examination, study progress, final examination, written examination, standardised test, quality of education, teaching quality
Publikacje:
  • Abramowicz, I. i Brodecki, P. (oprac.). (2010). Sprawozdanie z egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w kwietniu 2010 roku w województwie podlaskim i warmińsko-mazurskim. Pobrane z http://www.oke.lomza.pl/images/pliki/gimnazjum/sprawozdanie/2010/sprawozdanie_gimnazjum_2010.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"