Abstrakt: |
Celem badania było opisanie organizacji, przebiegu oraz wniosków z egzaminu gimnazjalnego w roku 2010 na terenie działania Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży, czyli w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim. Powszechny i obowiązkowy egzamin gimnazjalny, jako część zewnętrznego systemu oceniania, składa się z trzech części (humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej, a od 2009 r. również językowej) i ma na celu m.in. sprawdzenie opanowania umiejętności i wiadomości określonych w standardach wymagań egzaminacyjnych, wpływanie na proces nauczania – uczenia się poprzez dostarczenie informacji zwrotnej na temat jakości kształcenia, dostarczenie zobiektywizowanej, porównywalnej informacji o osiągnięciach szkolnych uczniów gimnazjów (wykorzystywanej np. podczas rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych). Raport zawiera informacje na temat: organizacji i przebiegu egzaminu gimnazjalnego w 2010 r. (zgłaszanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego, przygotowania do przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego, dystrybucja i redystrybucja materiałów egzaminacyjnych, przebieg egzaminu gimnazjalnego, sprawdzanie i ocenianie prac uczniów, przekazanie wyników szkołom i uczniom, udostępnianie prac do wglądu), charakterystyki populacji zdających, części humanistycznej – arkusz standardowy (wyniki uzyskane przez uczniów z województwa podlaskiego i warmińsko-mazurskiego, wyniki egzaminu a wielkość miejscowości, wyniki uczniów z dysleksją i bez dysleksji, wyniki a płeć uczniów, osiągnięcia uczniów w poszczególnych obszarach umiejętności), zestaw zadań z zakresu przedmiotów humanistycznych – arkusz standardowy, poziom wykonania zadań – część humanistyczna, umiejętności uczniów w poszczególnych obszarach (czytanie i odbiór tekstów kultury, tworzenie własnego tekstu), wyniki uczniów słabowidzących i niewidomych, wyniki uczniów słabosłyszących i niesłyszącyh, wyniki i osiągnięcia uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim, części matematyczno-przyrodniczej – arkusz standardowy (wyniki uzyskane przez uczniów z województwa podlaskiego i warmińsko-mazurskiego, wyniki egzaminu a wielkość miejscowości, wyniki uczniów z dysleksja i bez dysleksji, wyniki a płeć uczniów, osiągnięcia uczniów w poszczególnych obszarach umiejętności), opis zestawu zadań i poziom ich wykonania, umiejętności uczniów w poszczególnych obszarach, części językowej (język angielski, język niemiecki, język rosyjski, język francuski), średnich wyników szkół, średnich wyników w powiatach. Na terenie OKE w Łomży statystyczny uczeń trzeciej klasy gimnazjum uzyskał na egzaminie gimnazjalnym w części humanistycznej 29,04 pkt (średnia krajowa: 30,3 pkt), co stanowi 58% wszystkich możliwych punktów do zdobycia. Średni wynik z części matematyczno-przyrodniczej wyniósł 24,4 pkt (przy średniej krajowej 23,9 pkt). Egzamin dla uczniów III klas gimnazjum odbył się 27-29 kwietnia 2010 r. Udział w nim wzięło 32 713 uczniów. Badacze zaprezentowali wyniki uczniów z okręgu wrocławskiego w porównaniu z całą populacją gimnazjalistów za pomocą skali staninowej. Niniejsze opracowanie zostało upublicznione we wrześniu 2010 r. |