BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zmiany w percepcji własnej osoby i w funkcjonowaniu społecznym w sytuacji koncentracji na pozytywnych vs negatywnych aspektach pojęcia „my” – „ludzie wrażliwi na losy innych”
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Katarzyna Chmielewska, Anna Kwiatkowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był związek między przynależnością do określonej kategorii ludzi a percepcją własnej osoby, przynależnością grupową i zdolnością do zaangażowania się w sprawy innych ludzi z perspektywy innej niż własna. Badanie miało na celu określenie zmian w percepcji własnej osoby u badanych pod wpływem koncentracji na pozytywnych albo negatywnych aspektach przynależności do abstrakcyjnej kategorii „my” – „ludzie wrażliwi na losy innych”. Przyjęto założenie, że osoba skoncentrowana na pozytywnych aspektach przynależności będzie miała wyższą samoocenę, poczucie podobieństwa do innych, samoocenę kolektywną i skłonność do działań prospołecznych. Uczestników badania aktywizowano pozytywnie albo negatywnie – pozytywnie, by wywołać w nich poczucie, że przynależność do grupy wrażliwych na los innych jest wysoko wartościowana w społeczeństwie. Do zmiennych zależnych zaliczono: gotowość do altruistycznego angażowania się w sprawy pozaosobiste, poziom samooceny, poziom samooceny kolektywnej oraz kontrolę manipulacji eksperymentalnej. W badaniu uczestniczyło 102 uczniów, w tym 32 chłopców i 70 dziewcząt, uczęszczających do LO nr 1 i LO nr 6 w Białymstoku. Uczestnicy byli uczniami klas trzecich. Należeli do kategorii wiekowej 16–18 lat. Badanie wykazało, że manipulację eksperymentalną wysoko oceniały w większości osoby przynależące do kategorii „my” wartościowanej pozytywnie – badani z tej grupy nie odczuwali zagrożenia dla swojego członkostwa i poczucia własnej wartości. U osób, u których zaktywizowano negatywne wartościowanie, spowodowano jednocześnie wzrost samooceny kolektywnej; stało się tak wbrew wstępnym założeniom. Zjawisko to można tłumaczyć teorią etykietowania (labeling theory) – etykietka negatywna przypisana człowiekowi motywuje go do wykazania jej niesłuszności. Proces ten nie zachodzi w przypadku etykietek pozytywnych. Okazało się ponadto, że chłopcy byli bardziej negatywnie nastawieni wobec akcji dobroczynnych niż dziewczęta. Osoby z niższą samooceną występowały częściej przeciwko altruistycznym przedsięwzięciom. Zaobserwowano związek między wyższym poziomem samooceny kolektywnej u osób z grupy „my” wartościowanej negatywnie a zagrożeniem poczucia wartości.

Deskryptory TESE: psychologia, płeć żeńska, płeć męska, zachowania społeczne, kompetencje, organizacja, relacje międzygrupowe, socjalizacja
TESE descriptors: psychology, female, male, social behaviour, competence, organisation, intergroup relations, socialisation
Publikacje:
  • Chmielewska, K. (1996). Aktywizacja tożsamości społecznej a skłonność do działań altruistycznych. Test, 4, 151-163.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"