Abstrakt: |
Sondaż diagnostyczny, którym objęto 225 nauczycieli nauczania początkowego, miał na celu poznanie opinii badanych na temat potrzeby i zakresu zmian w systemie oświatowym. W badaniu wykorzystano technikę ankiety i rozmowy z nauczycielami. Najliczniejszą grupę respondentów stanowiły nauczycielki, które ukończyły studium nauczycielskie (71,9%), oraz osoby, których staż pracy mieścił się w przedziale 11-15 lat (33,3%). Wyniki badania pozwoliły sformułować następujące wnioski: dotychczasowe zmiany w systemie edukacyjnym były większości badanym nieznane; wiedza respondentów w zakresie podstawowych zagadnień umożliwiających świadomy udział w zmianach programowych okazała się niewielka lub wręcz błędna; zgodnie z opiniami badanych przedmiot koniecznych zmian w oświacie ograniczał się do zewnętrznych warunków ich pracy; poza ograniczeniem zawartości programów nauczania badani nie potrafili sprecyzować ani uzasadnić istoty i zakresu zmian programowych; w świadomości wszystkich badanych istniała konieczność ustawicznych zmian w szkole. |