Abstrakt: |
Przedmiotem badania był system wartości młodzieży niepełnosprawnej ruchowo. Zastosowano Skalę VS – adaptację amerykańskiego testu Value Survey M. Rokeacha (1971) autorstwa P. Brzozowskiego (1986). Badaniem objęto 168 osób w wieku uczniów szkoły średniej. Wyniki porównano z analogicznymi badaniami zrealizowanymi z wykorzystaniem tych samych metod w 1995 (N = 400) i 2005 roku (N = 62). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że młodzież przywiązywała nieco większe znaczenie od swoich rówieśników z lat dziewięćdziesiątych do wartości indywidualnych i kompetencyjnych. Zaobserwowano duże zróżnicowanie wyborów aksjologicznych młodzieży, zarówno w obrębie grupy niepełnosprawnej ruchowo, jak i młodzieży bez niepełnosprawności. Największe zróżnicowanie odpowiedzi stwierdzono w zakresie następujących wartości: zbawienie, bezpieczeństwo narodowe, dostatnie życie, dojrzała miłość, intelektualista, czysty. Największa zgodność między badanymi dotyczyła następujących wartości: bezpieczeństwo rodziny, mądrość, świat piękna. |