Abstrakt: |
W badaniu uczestniczyło 198 nauczycieli religii. 64% dostrzegło zmiany w ofercie doskonalenia zawodowego, 41% w treściach doradztwa, 32% w organizacji spotkań, 17% w diagnozowaniu potrzeb katechetów. 16% respondentów uważało, że nic się nie zmieniło, a 6% wskazało dostrzeżone zmiany w obszarze częstotliwości konsultacji indywidualnych z doradcą. 91% nauczycieli twierdziło, że należy wprowadzić zmiany przede wszystkim w zakresie liczby opracowań pisemnych/materiałów praktycznych; 38% wskazało w tym kontekście ofertę doskonalenia zawodowego, a 12% organizację spotkań. Tylko 3% respondentów uważało, że zmianie powinna ulec tematyka spotkań. Do przyczyn korzystania z doradztwa pedagogicznego w przyszłości nauczyciele zaliczyli: doskonalenie warsztatu pracy (29% wskazań), podniesienie kompetencji nauczycielskich (14%), zwiększenie efektywności działań edukacyjnych (14%), rozwój zawodowy (11%), obowiązek nauczyciela (4%). Nie uzasadniło swoich przyszłych motywów 11% badanych, inne motywy wskazało zaś 9%. 23 osoby wymieniły obszary przyszłych działań doradczych, w tym: diagnozę środowiska katechetycznego (17 wskazań), pobudzanie katechetów do kreatywności (11), współpracę z instytucjami wspomagającymi (10), motywowanie nauczyciela do rozwoju zawodowego (osiem odpowiedzi) oraz integrację środowiska katechetycznego (trzy). Badaczka zwróciła uwagę na dostarczanie przez doradców nauczycielom gotowych schematów i pomysłów. To może skutkować negatywnie – m.in. obniżeniem autokrytycyzmu nauczyciela, osłabieniem jego motywacji do unowocześniania warsztatu pracy, a także brakiem samodzielności w myśleniu. |