Tytuł badania: |
Wyobrażenia perspektyw edukacyjno-zawodowych młodzieży w drugiej fazie adolescencji a pozycja społeczna rodziców |
Instytucja: |
|
Data: |
[1995] |
Badacz: |
Lucyna Bakiera |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były wyobrażenia o własnych perspektywach życiowych młodzieży w wieku 16-18 lat. Celem badania było określenie zależności między wyobrażeniami dotyczącymi perspektyw edukacyjno-zawodowych a środowiskiem rodzinnym (zawodem i wykształceniem rodziców). W badaniu zastosowano kwestionariusz własnej konstrukcji oraz wypracowanie na temat Jak sobie wyobrażam swoją przyszłość, ukierunkowane pytaniem pomocniczym Kim będę, co będę robił(a)? Wyniki badania ujawniły, że dorastająca młodzież z optymizmem patrzyła na możliwości dalszego kształcenia oraz zdobycia prestiżowego zawodu. Wykazano również korelację między statusem społeczno-ekonomicznym rodziców a wyobrażeniami badanych – im status ten był wyższy, tym większy poziom optymizmu prezentowała młodzież. Dzieci osób o wysokoprestiżowych zawodach przewidywały, że w ciągu 30 lat będą wykonywały podobnie prestiżowy zawód. Analogicznie: dzieci osób o zawodach cieszących się niższym szacunkiem społecznym przewidywały, że po 30 latach ich zawód również będzie niskoprestiżowy lub ewentualnie średnioprestiżowy. |
Deskryptory TESE: |
planowanie edukacji, młodzież, struktura społeczna, rodzice, środowisko społeczno-kulturowe, kariera zawodowa, kariera szkolna |
TESE descriptors: |
educational planning, youth, social structure, parents, socio-cultural environment, career, school career |
Publikacje: |
- Bakiera, L. (1996). Wyobrażenia perspektyw edukacyjno-zawodowych młodzieży w drugiej fazie adolescencji a pozycja społeczna rodziców. Roczniki Socjologii Rodziny, 8, 201-210.
|