BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyobrażenia studentów o nauczycielu wychowania fizycznego na różnych szczeblach edukacji
Data: [1998]
Badacz: Danuta Umiastowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie wyobrażeń studentów Instytutu Kultury Fizycznej Uniwersytetu Szczecińskiego na temat nauczyciela wychowania fizycznego na różnych szczeblach edukacji. Badaniem objęto 249 osób, w tym 108 kobiet i 141 mężczyzn. W grupie tej znalazło się 65 studentów pierwszego roku, 76 studentów drugiego, 55 studentów trzeciego i 53 studentów z czwartego roku. W badaniu zastosowano kwestionariusz Mój model nauczyciela w opinii studentów. Wyniki badania ujawniły, że wśród najczęściej wskazywanych, pożądanych cech osobniczych nauczyciela znalazły się cierpliwość, bycie miłym, inteligencja i sprawność fizyczna. Dwie pierwsze cechy okazały się zdaniem studentów ważniejsze na wcześniejszych szczeblach edukacji (szczególnie w szkole podstawowej), a ich znaczenie spadało wraz z kolejnymi szczeblami na rzecz sprawności fizycznej i w szczególności inteligencji (najważniejszej na studiach wyższych). Wśród cech charakteru nauczyciela wychowania fizycznego dominowały wyrozumiałość (najważniejsza w szkole podstawowej, następnie wyższej i na końcu średniej) i konsekwencja (najważniejsza w szkole średniej, następnie podstawowej i wyższej). Nauczyciel WF-u powinien być w stosunku do ucznia ponadto komunikatywny (przede wszystkim w szkole średniej), opiekuńczy (wyłącznie w szkole podstawowej) i tolerancyjny (znów w szkole średniej i zaraz potem wyższej). Znacznie ważniejsze od bycia dobrym pedagogiem były zdaniem badanych wysokie kwalifikacje, których znaczenie rosło wraz z kolejnymi szczeblami edukacji i które najbardziej liczyły się w szkole wyższej (odwrotnie niż w przypadku uzdolnień pedagogicznych, których znaczenie malało). Wymagania stawiane uczniom również powinny rosnąć wraz z ich wiekiem, choć bycie wymagającym jako pożądaną cechę nauczyciela w szkole wyższej wskazało nie więcej niż 15% respondentów.

Deskryptory TESE: student, wychowanie fizyczne, nauczyciel przedmiotu, postawa, poziom kształcenia
TESE descriptors: student, physical education, specialist teacher, attitude, level of education
Publikacje:
  • Umiastowska, D. (1998). Wyobrażenia studentów o nauczycielu wychowania fizycznego na różnych szczeblach edukacji. Kultura i Edukacja, 3, 54-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"