Tytuł badania: |
Wyobraźnia przestrzenna studentów – wnioski z badań |
Instytucja: |
|
Data: |
[2005] |
Badacz: |
Paweł Cembrzyński, Anna Descour, Bogusław Kopeć, Antoni Sznirch |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu wyobraźni przestrzennej studentów rozpoczynających studia na Wydziale Informatyki i Nauki o Materiałach na Uniwersytecie Śląskim. Łącznie próba liczyła 127 osób (w tym 109 mężczyzn i 18 kobiet). Wśród respondentów przewagę stanowili absolwenci technikum (48%), 37% badanych ukończyło liceum ogólnokształcące, 8% liceum profilowane, 5% liceum techniczne oraz 2% liceum zawodowe. Ponad połowa studentów (66%) zdawała egzamin maturalny w tzw. starym systemie. Do zebrania materiału posłużono się Testem Ravena (TR), Testem Kwadratów (TK) oraz Testem Wyobraźni Przestrzennej (TWP). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono brak istotnych różnic między poziomami wyobraźni przestrzennej kobiet oraz mężczyzn. Wykazano również brak istotnych różnic między absolwentami z przygotowaniem zawodowym a absolwentami liceum ogólnokształcącego (z zaznaczeniem przewagi tych drugich). Okazało się natomiast, że w zależności od wieku poziom wyobraźni przestrzennej respondentów malał wraz ze wzrostem liczby lat życia (uzyskane wyniki miały charakter istotnych statystycznie). Odnotowano również, że ankietowani, którzy zdawali egzamin maturalny zgodnie z nowymi kryteriami, osiągnęli nieznacznie wyższy poziom rozwoju wyobraźni przestrzennej od pozostałych uczestników badania. |
Deskryptory TESE: |
student, rozumienie, rozumowanie, kompetencje, umiejętności podstawowe, kompetencja uczenia się, proces uczenia się, uczenie się |
TESE descriptors: |
student, comprehension, reasoning, competence, basic skills, learning to learn, learning process, learning |
Publikacje: |
- Kopeć, B., Sznirch, A., Descour, A. i Cembrzyński, P. (2006). Wyobraźnia przestrzenna studentów – wnioski z badań. Technika – Informatyka – Edukacja, 5, 68-73.
|