BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyobraźnia przestrzenna studentów – wnioski z badań
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Paweł Cembrzyński, Anna Descour, Bogusław Kopeć, Antoni Sznirch
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu wyobraźni przestrzennej studentów rozpoczynających studia na Wydziale Informatyki i Nauki o Materiałach na Uniwersytecie Śląskim. Łącznie próba liczyła 127 osób (w tym 109 mężczyzn i 18 kobiet). Wśród respondentów przewagę stanowili absolwenci technikum (48%), 37% badanych ukończyło liceum ogólnokształcące, 8% liceum profilowane, 5% liceum techniczne oraz 2% liceum zawodowe. Ponad połowa studentów (66%) zdawała egzamin maturalny w tzw. starym systemie. Do zebrania materiału posłużono się Testem Ravena (TR), Testem Kwadratów (TK) oraz Testem Wyobraźni Przestrzennej (TWP). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono brak istotnych różnic między poziomami wyobraźni przestrzennej kobiet oraz mężczyzn. Wykazano również brak istotnych różnic między absolwentami z przygotowaniem zawodowym a absolwentami liceum ogólnokształcącego (z zaznaczeniem przewagi tych drugich). Okazało się natomiast, że w zależności od wieku poziom wyobraźni przestrzennej respondentów malał wraz ze wzrostem liczby lat życia (uzyskane wyniki miały charakter istotnych statystycznie). Odnotowano również, że ankietowani, którzy zdawali egzamin maturalny zgodnie z nowymi kryteriami, osiągnęli nieznacznie wyższy poziom rozwoju wyobraźni przestrzennej od pozostałych uczestników badania.

Deskryptory TESE: student, rozumienie, rozumowanie, kompetencje, umiejętności podstawowe, kompetencja uczenia się, proces uczenia się, uczenie się
TESE descriptors: student, comprehension, reasoning, competence, basic skills, learning to learn, learning process, learning
Publikacje:
  • Kopeć, B., Sznirch, A., Descour, A. i Cembrzyński, P. (2006). Wyobraźnia przestrzenna studentów – wnioski z badań. Technika – Informatyka – Edukacja, 5, 68-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"