Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii uczniów szkół zawodowych na temat wyobraźni; sformułowano następujące pytania badawcze: Czym jest wyobraźnia? Czym jest wyobraźnia zawodowa? Jak można rozwijać wyobraźnię? Czy szkoła średnia rozwija wyobraźnię? Badaniem objęto uczniów klas trzecich i czwartych liceum zawodowego i technikum (N = 86). 84% respondentów udzieliło odpowiedzi na pierwsze pytanie. Wyobraźnię uczniowie pojmowali m.in. jako zdolność wymyślania różnych rzeczy, zobaczenia czegoś, czego nie można zobaczyć, fikcję rzeczy i sytuacji, widzenie rzeczy zgodnie ze swoją wolą. Połowa uczniów traktowała wyobraźnię jako czynnik twórczy i aktywizujący. Wielu badanych określało wyobraźnię jako bajkowy świat marzeń i konsekwentnie wyobraźnię zawodową postrzegało jako marzenia zawodowe w ich wymiarze materialnym. Zdaniem badanych szkoła średnia nie stosowała celowo metod rozwijających wyobraźnię, a proces edukacji utożsamiano z mechanicznym przyswajaniem treści. 92% respondentów stwierdziło, że w rozwijaniu wyobraźni pomocne jest czytanie książek, czasopism i innych publikacji. Brakowało w szkołach miejsca na dyskusję i samodzielne myślenie. Niektórzy uczniowie posunęli się nawet do stwierdzenia, że szkoła hamuje wyobraźnię. Zdarzały się wypowiedzi, zgodnie z którymi za sposób rozwijania wyobraźni uznawano zażywanie środków odurzających. |