BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyobraźnia w definicji i opinii uczniów szkół zawodowych
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Krzysztof Jacek Niewiadomski
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii uczniów szkół zawodowych na temat wyobraźni; sformułowano następujące pytania badawcze: Czym jest wyobraźnia? Czym jest wyobraźnia zawodowa? Jak można rozwijać wyobraźnię? Czy szkoła średnia rozwija wyobraźnię? Badaniem objęto uczniów klas trzecich i czwartych liceum zawodowego i technikum (N = 86). 84% respondentów udzieliło odpowiedzi na pierwsze pytanie. Wyobraźnię uczniowie pojmowali m.in. jako zdolność wymyślania różnych rzeczy, zobaczenia czegoś, czego nie można zobaczyć, fikcję rzeczy i sytuacji, widzenie rzeczy zgodnie ze swoją wolą. Połowa uczniów traktowała wyobraźnię jako czynnik twórczy i aktywizujący. Wielu badanych określało wyobraźnię jako bajkowy świat marzeń i konsekwentnie wyobraźnię zawodową postrzegało jako marzenia zawodowe w ich wymiarze materialnym. Zdaniem badanych szkoła średnia nie stosowała celowo metod rozwijających wyobraźnię, a proces edukacji utożsamiano z mechanicznym przyswajaniem treści. 92% respondentów stwierdziło, że w rozwijaniu wyobraźni pomocne jest czytanie książek, czasopism i innych publikacji. Brakowało w szkołach miejsca na dyskusję i samodzielne myślenie. Niektórzy uczniowie posunęli się nawet do stwierdzenia, że szkoła hamuje wyobraźnię. Zdarzały się wypowiedzi, zgodnie z którymi za sposób rozwijania wyobraźni uznawano zażywanie środków odurzających.

Deskryptory TESE: szkoła średnia o profilu zawodowym, kształcenie i szkolenie zawodowe, kreatywność, kształcenie techniczne, postawa
TESE descriptors: vocational school, vocational education and training, creativity, technical education, attitude
Publikacje:
  • Niewiadomski, K.J. (1997). Wyobraźnia w definicji i opinii uczniów szkół zawodowych. Szkoła Zawodowa, 6, 31-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"