BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wstępna korekta modelu autonomicznej motywacji poznawczej
Data: [1996]
Badacz: Aleksandra Tokarz
Abstrakt:

Badanie stanowiło kontynuację wcześniejszych badań autora, poświęconych roli motywacji poznawczej w aktywności twórczej młodszych pracowników naukowych (Tokarz, 1985), i było próbą korekty modelu autonomicznej motywacji poznawczej (przeciwstawionej instrumentalnej motywacji poznawczej). Autonomiczna motywacja poznawcza miała charakteryzować się spontanicznością, wynikała z ciekawości, powstawała w warunkach swobody wyboru kierunku poszukiwań tematu czy zadania bez presji potrzeb organizmu czy nacisków społecznych. Z kolei instrumentalna motywacja poznawcza powstawać miała wtedy, gdy stanowiła środek do zaspokojenia innej potrzeby, najczęściej niepoznawczej. Badaniem objęto 123 młodszych pracowników naukowych Uniwersytetu Jagiellońskiego i Politechniki Krakowskiej, którym przesłano Inwentarz Pracy Badacza opisujący sytuacje typowe i najczęstsze dla działalności osób zatrudnionych na wyższych uczelniach na stanowiskach pracowników naukowo-dydaktycznych. Wyniki badania doprowadziły przede wszystkim do znacznego zróżnicowania procesów emocjonalnych i motywacyjnych, które obejmował model autonomicznej motywacji poznawczej. Rola motywacji autonomicznej została potwierdzona, lecz jednocześnie ograniczono jej funkcje. Najważniejszą kategorią emocjonalno-motywacyjną, która została wcześniej zignorowana w modelu, a która ujawniła się już we wczesnych fazach wytwarzania pomysłów, była emocja i motywacja hubrystyczna, tzn. związana z dążeniem do potwierdzenia wartości własnego „ja”. Wyniki te stanowiły dla badacza wyznacznik dla kierunku dalszych badań.

Deskryptory TESE: uniwersytet, motywacja, pracobiorca, autonomia, psychologia
TESE descriptors: universty, motivation, employee, autonomy, psychology
Publikacje:
  • Tokarz, A. (1996). Wstępna korekta modelu autonomicznej motywacji poznawczej. Studia z Psychologii, 7, 205-231.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"