BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wstępna ocena funkcjonowania liceów technicznych w opinii nauczycieli i uczniów
Data: 1995 – 1996
Badacz: Ewa Makles, Krzysztof Jacek Niewiadomski, Ireneusz Zawłocki
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii uczniów i nauczycieli na temat nowo utworzonych liceów technicznych. Badaniem ankietowym objęto trzy zespoły szkolnictwa zawodowego w województwie częstochowskim, w których w roku szkolnym 1995/1996 uruchomiono licea techniczne – Zespół Szkół Elektryczno-Mechanicznych, Techniczne Zakłady Naukowe, Zespół Szkół Gastronomicznych. Na ankietę odpowiedziało 197 uczniów, w tym 53 dziewczęta i 144 chłopców. Uczniowie pochodzili najczęściej z rodzin robotniczych i rolniczych, w szkole podstawowej byli uczniami dobrymi i dostatecznymi. Przedmioty wymieniane jako ulubione pochodziły na ogół z grupy przedmiotów humanistycznych. Wyniki badania ujawniły, że uczniowie profili elektryczno-energetycznego, elektrycznego i mechanicznego zdecydowanie preferowali przedmioty ścisłe. Pomimo deklarowania zdecydowanych zainteresowań rzadko były one zgodne z wybranym profilem. Uczniowie kierunków elektryczno-energetycznego, mechanicznego i rolniczo-spożywczego byli w przeważającej części osobami, które nie dostały się do pierwotnie wybranych szkół (wyjątkiem byli jedynie uczniowie profilu elektronicznego i usługowo-gastronomicznego). Większość licealistów wyrażała chęć kontynuowania nauki na uczelniach wyższych (53%-66%), do pracy zamierzało pójść 6%-13% badanych. Dla 44%-77% uczniów liceum techniczne oferowało możliwość zdobycia wykształcenia średniego, a dla 9-35% – zawodu. Rodzice, znajomi i koledzy byli głównym źródłem informacji o liceum technicznym. Krytyczne uwagi pod kątem szkoły dotyczyły na ogół zbyt wygórowanych wymogów programowych. Nauczyciele dostrzegali uniwersalność kształcenia w tego typu szkołach, podkreślając atrakcyjność programową, o której decydowały zajęcia komputerowe, języki obce, elastyczność profili, drożność pionowa i pozioma, duża liczba godzin poświęconych praktycznemu przygotowaniu do życia we współczesnym świecie. Elementy te uznano za podnoszące prestiż zespołu szkół. Dyrektorzy szkół okazali się nieco zawiedzeni tempem realizacji zobowiązań ze strony władz oświatowych wobec placówek, głównie w zakresie finansowania i zapewniania nowego wyposażenia.

Deskryptory TESE: postawa, uczeń, nauczyciel, szkoła średnia o profilu zawodowym, wybór szkoły
TESE descriptors: attitude, pupil, teacher, vocational school, choice of school
Publikacje:
  • Zawłocki, I., Niewiadomski, K. i Makles, E. (1996). Wstępna ocena funkcjonowania liceów technicznych w opinii nauczycieli i uczniów. Szkoła Zawodowa, 4, 28-30.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"