BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel w oczach uczniów, rodziców i innych nauczycieli
Data: 1993 – 1994
Badacz: Małgorzata Suświłło
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii uczniów, rodziców i nauczycieli na temat pożądanych cech nauczyciela, które ujęto w dziewięć kategorii: płeć, wiek, stan cywilny i rodzinny, cechy intelektualne, cechy osobowe pożądane, cechy osobowe niepożądane, stosunek do pracy, niezbędne zdolności i umiejętności, wiedza. Badaniem objęto 60 uczniów w wieku 13-15 lat (34 chłopców i 26 dziewcząt), 120 rodziców (60 z miasta i 60 ze wsi) oraz nauczycieli. Wyniki badania ujawniły następujące preferencje badanych: płeć – okazała się nie mieć znaczenia dla badanych, z wyjątkiem rodziców małych dzieci i uczniów klas początkowych; wiek – dla większości badanych pozostawał bez znaczenia, choć uczniowie woleli nauczycieli w wieku do 40 lat; stan cywilny – rodzice i uczniowie preferowali, by nauczyciele posiadali rodzinę, lecz samym nauczycielom było to obojętne; wiedza – najbardziej ceniono gruntowne wykształcenie, bogate doświadczenie pedagogiczne i wiedzę przedmiotową; pożądane cechy osobowe – wyrozumiałość, odpowiedzialność, rzetelność; niepożądane cechy osobowe – konfliktowość, zbytnia pewność siebie, niesprawiedliwość, skłonność do faworyzowania; stosunek do pracy – liczyła się systematyczność, pracowitość i obowiązkowość; zdolności i umiejętności – rodzice i uczniowie najwyżej cenili umiejętność przekazywania wiedzy, poprawność językową, umiejętność kontrolowania i oceniania; intelekt – najwyżej ceniono wysoki poziom inteligencji, twórczość i zdolności organizacyjne.

Deskryptory TESE: nauczyciel, uczeń, rodzice, zawód nauczyciela, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: teacher, pupil, parents, teaching profession, teacher-student relation
Publikacje:
  • Suświłło, M. (1998). Nauczyciel w oczach uczniów, rodziców i innych nauczycieli. W: L. Hurło (red.), Z problematyki zawodu nauczyciela (s. 81-92). Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"