Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii uczniów, rodziców i nauczycieli na temat pożądanych cech nauczyciela, które ujęto w dziewięć kategorii: płeć, wiek, stan cywilny i rodzinny, cechy intelektualne, cechy osobowe pożądane, cechy osobowe niepożądane, stosunek do pracy, niezbędne zdolności i umiejętności, wiedza. Badaniem objęto 60 uczniów w wieku 13-15 lat (34 chłopców i 26 dziewcząt), 120 rodziców (60 z miasta i 60 ze wsi) oraz nauczycieli. Wyniki badania ujawniły następujące preferencje badanych: płeć – okazała się nie mieć znaczenia dla badanych, z wyjątkiem rodziców małych dzieci i uczniów klas początkowych; wiek – dla większości badanych pozostawał bez znaczenia, choć uczniowie woleli nauczycieli w wieku do 40 lat; stan cywilny – rodzice i uczniowie preferowali, by nauczyciele posiadali rodzinę, lecz samym nauczycielom było to obojętne; wiedza – najbardziej ceniono gruntowne wykształcenie, bogate doświadczenie pedagogiczne i wiedzę przedmiotową; pożądane cechy osobowe – wyrozumiałość, odpowiedzialność, rzetelność; niepożądane cechy osobowe – konfliktowość, zbytnia pewność siebie, niesprawiedliwość, skłonność do faworyzowania; stosunek do pracy – liczyła się systematyczność, pracowitość i obowiązkowość; zdolności i umiejętności – rodzice i uczniowie najwyżej cenili umiejętność przekazywania wiedzy, poprawność językową, umiejętność kontrolowania i oceniania; intelekt – najwyżej ceniono wysoki poziom inteligencji, twórczość i zdolności organizacyjne. |